Insalata di patate tartufate

10 Jun

Tartufo oftewel truffel; de één houdt ervan en een ander gruwelt ervan. Ik behoor tot de eerst categorie. Hier staat dan ook standaard een flesje truffelolie in de kast en evenals potje truffeltapenade, ook zo lekker. Bij ons favoriete Italiaanse restaurant weten ze het ook dat ik van truffel houd, want als er specialiteiten met truffel op het menu staan, worden die eerst gemeld, nog voordat ik de kaart kan bekijken. Een tijdje geleden kwam ik dit truffelgerecht tegen in het boek ” Mijn beste Italiaanse recepten” van Antonio Carluccio. Zoals inmiddels wel bekend is, ben ik dol op de kookboeken van Antonio Carluccio, simpelweg omdat zijn recepten eenvoudig, maar heel smaakvol zijn. Zo ook deze aardappelsalade. Het is mij alleen niet duidelijk of het gerecht warm of koud geserveerd moet worden. Wij hebben het koud gegeten en vonden het erg lekker. Insalatadipatatetartufate Ingrediënten voor 4 personen:

  • 800 gr vastkokende krieltjes, gewassen
  • zout en peper
  • 100 gr pancetta of mager rookspek, in reepjes
  • 30 gr bieslook

Voor de vinaigrette:

  • 8 el extra vergine olijfolie
  • 1 el truffelolie
  • sap van een ½ citroen

Verhit de oven voor tot 200 C. Kook de krieltjes in water met zout gaar. Bak de repen pancetta in de hete oven tot ze droog en knapperig zijn. Snijd de aardappeltjes in plakjes van 1 cm dik. Breek de pancetta in stukjes en doe ze bij de aardappeltjes. Maak een vinaigrette van olijfolie, truffelolie en citroensap, zout en royaal peper. Schep hem door de salade en bestrooi de salade voor het opdienen met bieslook. Bron: Mijn beste Italiaanse recepten van Antonio Carluccio.

2 Reacties to “Insalata di patate tartufate”

  1. An juni 14, 2014 bij 1:51 pm #

    Lekker recept!
    Ik heb eigenlijk nog nooit truffelolie gebruikt.
    Van welk merk gebruik jij het dan. Ben wel benieuwd.

    • kookgekwilma juni 15, 2014 bij 12:28 pm #

      Als ik in Italie ben, dan koop ik daar truffelolie. Je hebt daar speciaalzaken waar je olijfolie, dus ook truffelolie, en balsamico kunt kopen en eventueel proeven.

Geef een reactie

