Borrelbrood van Rudolph

19 Apr

De foto van dit borrelbrood in het boek Rudolph’s Bakery van Rudolph van Veen zag er uitnodigend uit. Toch heb ik eerst maar even op de site van 24Kitchen gekeken of er geen op- of aanmerkingen waren bij het recept van mensen die dit “brood” hadden gemaakt. Nog niet zo lang geleden maakte ik de cappuccino-cakejes uit hetzelfde boek en toen was de aangegeven baktijd veel te kort en met die ervaring ben ik toch wat voorzichtig geworden met de recepten van Rudolph. Het recept is simpel te maken, maar heeft naar mijn idee totaal niets met “brood” te maken. Ik vond het meer een hartige taart. In het filmpje op de site zegt Rudolph al dat je met een prikker moet testen of de taart na 25 minuten baktijd droog is. Nou, dat was bij mij niet zo en ik heb de taart 20 minuten langer in de oven laten staan.(aan mijn oven ligt het niet) Door de kaassoorten blijft het een beetje “klef”, dus helemaal droog werd het niet. Het eindresultaat was wel erg lekker en de taart was hier vrij snel op.

BorrelbroodvanRudolph1

 

Ingrediënten:

  • 50 gr groene olijven zonder pit
  • 80 gr artisjokkenharten uit blik
  • 40 gr ansjovisfilet op olie
  • 2 teentjes knoflook
  • 275 gr bloem
  • 7 gr bakpoeder
  • 225 ml karnemelk
  • 2 eieren
  • 100 gr gorgonzola dolce
  • 10 takjes basilicum
  • 125 gr mini bolletjes mozzarella
  • 100 gr kerstomaatjes
  • olijfolie om te besprenkelen

Verwarm de oven voor op 180̊C. Vet een ronde ovenschaal in.

Snijd de olijven, artisjokken en ansjovisfilet fijn. Pel de knoflook en snijd fijn. Meng de bloem en bakpoeder met elkaar. Meng in een andere kom karnemelk en eieren door elkaar.

Roer het karnemelk-eimengsel door het bloemmengsel en verbrokkel de gorgonzola erboven. Pluk de basilicumblaadjes en snijd ze in reepjes, houd de helft apart om te garneren. Meng het basilicum, de olijven, artisjokken, ansjovis en de knoflook door het beslag.

Schenk het beslag in de ovenschaal en verdeel de bolletjes mozzarella en kerstomaatjes erover.

BorrelbroodvanRudolph2

Bak het borrelbrood in de oven in circa 25 minuten goudbruin en gaar. Garneer het brood met basilicumreepjes en besprenkel met olijfolie.

Bron: Rudolph’s Bakery.

BorrelbroodvanRudolph3

 

5 Reacties to “Borrelbrood van Rudolph”

  1. Eva april 19, 2014 bij 5:31 pm #

    Wat een lekker “brood”, hij staat nu in de oven en het ruikt nu al heerlijk. Bedankt voor je recept. Gr. Eva
    Het recept voor pizzadeeg wordt ook regelmatig gebruikt.

    • kookgekwilma april 19, 2014 bij 5:36 pm #

      Graag gedaan eva, jij bedankt voor je leuke reactie!!! Eet smakelijk!🙂 Groetjes, Wilma.

      • Eva april 19, 2014 bij 8:41 pm #

        Dat heeft het zeker gedaan. Het was bij mij wel meer een brood dan een hartige taart. Ik kon het deeg ook niet schenken in de ovenschaal, het was meer storten. Zeker voor herhaling vatbaar, al denk ik dat niet iedereen er gecharmeerd van zal zijn door de uitgesproken smaken.
        Groeten Eva

      • kookgekwilma april 19, 2014 bij 10:29 pm #

        Ik kon het deeg ook niet schenken hoor, maar met brooddeeg had het weinig te maken hahaha. Fijn dat je het lekker vond. Groetjes, Wilma.

  2. Naomi (foodsandphotos.nl) april 26, 2014 bij 10:52 pm #

    Ziet er mooi én erg lekker uit!
    Ga zeker eens maken.
    Groetjes, Naomi

Geef een reactie

