Biscotti al Parmigiano

12 Apr

Alle ingrediënten voor deze koekjes had ik in huis toen ik dit boek kocht, alleen de tijd om ze maken ontbrak. Vrijdag is mijn vrije dag en dan doe ik het huishouden, bak ik brood voor het weekend en als ik zin heb bak/kook ik iets lekkers. Vandaag zijn dat deze Biscotti al Parmigiano geworden. Tijdens het mengen van de ingrediënten kreeg ik het gevoel dat er iets niet klopte. Het deeg werd maar niet compact, het bleef kruimelig. Aangezien ik niet zo’n koekjes bakker ben, wist ik niet wat ik moest doen. Water erbij? Melk erbij? Ei erbij? Of toch maar even Googlen naar soortgelijke recepten? En die vond ik. Daarin werd meer boter gebruikt, dus ben ik heel voorzichtig begonnen met 25 gr boter toe te voegen en daarna nog een keer. Toen werd het een mooi deeg. Alleen het vormen van twee rollen lukte me niet, het deeg was brokkelig. Uiteindelijk heb ik het deeg met de deegrol op een met bloem bestoven werkblad uitgerold tot een dunne lap en met een uitsteekring van 5,5 cm doorsnee heb ik er wel 37 koekjes uit gestoken. Het zijn erg lekkere krokante koekjes geworden.

BiscottialParmigiano

Ingrediënten voor 24 stuks:

  • 200 gr bloem
  • 125 gr Parmezaanse kaas, versgeraspt
  • ½ tl gedroogde tijm
  • 1 tl zout
  • ½ teentje knoflook, gehakt
  • flinke snuf cayennepeper
  • 75 gr ongezouten boter (ik heb 125 gr gebruikt)

Verwarm de oven voor op 190̊C. Bekleed enkele bakplaten met bakpapier.

Meng de bloem met 75 gr Parmezaanse kaas, de tijm, het zout, de knoflook en cayennepeper; je kunt dit eventueel in de keukenmachine doen. Wrijf de boter erdoor met je vingertoppen of gebruik de pulseerknop om de boter door de droge ingredienten te mengen, zodat er een gladde deegbal ontstaat. Meng niet te lang, anders wordt het deeg broos en zwaar.

Verdeel het deeg in twee porties en rol ze op een met bloem bestoven werkvlak tot lange slierten van ongeveer 30 cm. Snijd de slierten met een scherp mes in plakjes van 2,5 cm.

Leg de plakjes met ongeveer 5 cm tussenruimte op de bakplaten. Druk ze enigszins plat met je vingers, tot ze ongeveer 5 cm breed zijn. Strooi de resterende Parmezaanse kaas erover.

Bak de koekjes ongeveer 15 minuten in de oven, tot ze goudbruin en krokant zijn. Haal ze van de bakplaten en laat ze afkoelen op een rooster. Je kunt ze enkele dagen bewaren in in luchtdichte trommel.

Bron: Italiaanse hapjes van Lindy Wildsmith & Valentine Harris.

 

Geef een reactie

