Cappuccino-cakejes

23 Mrt

Cappuccino-cakejesIn Rudolph’s Bakery staan ook kleine “gebakjes” zoals deze cappuccino-cakejes. De cake moet volgens het recept 30 minuten gebakken worden, maar toen ik de cake na 30 minuten uit de oven haalde, viel het me op dat onder de mooie bovenkant nog aardig wat “golfbeweging” zat. Toen ik een prikker in het deeg stak, kwam deze er nog “nat” uit. Ik heb toen de bovenkant van de cake afgedekt en de cake weer teruggezet in de oven. Na 10 minuten was de cake nog niet droog, dus weer 10 minuten terug. Daarna ging het al beter, maar nog niet goed genoeg naar mijn zin. Uiteindelijk heb ik de de cake nog eens 5 minuten in de oven geplaatst, ditmaal niet afgedekt, en toen kwam de prikker droog uit de cake. Intussen had ik al naar het recept op de site van 24Kitchen gekeken en tot mijn grote opluchting zag ik bij de reacties dat ik niet de enige was met dit probleem. Ook hier werd aangegeven dat de baktijd van 30 minuten niet voldoende is, maar dat het langer moet. Kijk dus zelf regelmatig of de cake al droog is, want niet bij iedere oven zal de baktijd hetzelfde zijn. De hoeveelheid van 350 gr mascarpone voor de toplaag vind ik ook wat aan de ruime kant. Een volgende keer zal ik 250 gr mascarpone en 100 gr poedersuiker gebruiken. Maar het eindresultaat was wel erg lekker!!!

Ingrediënten voor 16 stuks:

Cakebeslag:

  • 280 gr bloem
  • 14 gr bakpoeder
  • 1 tl cacaopoeder
  • 1 mespunt zout
  • 250 gr roomboter
  • 250 gr rietsuiker
  • 150 ml yoghurt
  • 100 ml espresso
  • 4 eieren

Toplaag:

  • 140 gr poedersuiker
  • 350 gr mascarpone
  • 1 reep chocolade om te raspen

Cake:

Verwarm de oven voor op 170 ̊ C. Vet een vierkante bakvorm van 21 x 21 cm in met boter en bekleed de bodem met bakpapier.

Meng in een kom de bloem, bakpoeder, cacao en het zout met een garde de elkaar.

Klop in een andere kom de boter en suiker smeuïg en meng het bloemmengsel erdoor. Voeg de yoghurt, de helft van de espresso en een voor een de eieren toe. Schenk het beslag in de vorm en bak de cake in de oven in circa 30 minuten (dit is echt te kort, dus bak de cake langer!) goudbruin en gaar. Laat de cake afkoelen.

Haal de cake uit de vorm en bestrijk de cake met een kwast met de andere helft van de espresso. Hierdoor wordt de cake lekker zacht en krijgt hij een diepe koffiesmaak.

Toplaag:

Meng de poedersuiker met de mascarpone en strijk een dunne laag op de cake. Snijd de cake in 16 gelijke vierkanten en rasp de chocolade erover.

Bron: Rudolph’s Bakery van Rudolph van Veen.

Cappuccino-cakejes2

14 Reacties to “Cappuccino-cakejes”

  1. Caroline Brouwer maart 23, 2014 bij 11:07 am #

    Lekker en wat een mooie foto heb je gemaakt!

  2. Els maart 23, 2014 bij 2:30 pm #

    Mjammie, zulke cakejes lust ik ook wel🙂 Lekker Wilma!

    • kookgekwilma maart 23, 2014 bij 2:45 pm #

      Zijn erg lekker Els, maar wel goed op de baktijd letten hoor……😉

  3. Onno maart 24, 2014 bij 3:53 pm #

    Ohhh Wilma, jam jam jam…. die cappucinocakejes zijn inderdaad heel erg lekker!!!
    Zelf kwam ik ook niet uit met de baktijd al scheelt het wel in welke vorm je bakt.
    Ik heb hem ook wel eens gebakken in een gewone rechthoekige cakebus. Dat gaat prima maar dan moet je nog langer bakken, uit mijn hoofd wel een uur en 5 minuten.
    Dan klopt de verhouding cake-topping beter omdat men dan een plakje cake krijgt waar een randje topping op zit, dus in verhouding meer cake bij het laagje topping.

    De topping vind ik persoonlijk lekkerder als mascarpone of monchou gemengd wordt met slagroom. Ongeveer in de verhouding half om half, dus 100gr mascarpone of monchou met 100gr slagroom.

    Bedankt voor de mooie foto’s van deze heerlijke cakjes🙂

    • kookgekwilma maart 24, 2014 bij 10:51 pm #

      Hallo Onno, bedankt voor je leuke reactie!! Ik had er een redelijk laag topping opzitten en was naar mijn idee goed in verhouding met de cake. Maar ik zie op tv ook vaak dat Rudolph zijn hoeveelheden nogal royaal neemt en dan niet alles gebruikt. Dat zou dus met de mascarpone ook zo kunnen zijn, vandaar dat ik de volgende keer iets minder ga gebruiken. Bedankt voor de tip over de topping!!🙂

  4. lisa maart 27, 2014 bij 5:42 pm #

    Hoi Wilma, deze zien er wel heel erg lekker uit!! Zou je deze ook met meel kunnen maken denk je? Groetjes, Lisa

    • kookgekwilma maart 27, 2014 bij 6:54 pm #

      Hoi Lisa, gewoon proberen!!! Ben benieuwd!! Wel de baktijd goed in de gaten houden hoor! Groetjes, Wilma.

  5. sonja september 25, 2014 bij 8:22 pm #

    welke yoghurt gebruik je?

  6. Anneleen augustus 13, 2015 bij 12:17 pm #

    Ik had zoveel beslag dat ik nu ook nog zes muffins in de oven heb🙂 De cake staat af te koelen en ruikt nu al heerlijk. Ik hoop maar dat ie goed gaar is, heb em uiteindelijk wel bijna 55 minuten gebakken voordat ik het er goed uit vond zien.
    Volgende keer probeer ik voor de frosting denk ik eens roomkaas, vast ook lekker.
    Wie heeft ervaring met invriezen van deze cake? En doe je dat dan met of zonder de frosting?

    • kookgekwilma augustus 13, 2015 bij 2:57 pm #

      Even met een prikker in de cake prikken om te controleren of het gaar is. Invriezen lijkt mij beter zonder frosting, maar ik heb er geen ervaring mee. Succes!

      • Anneleen augustus 17, 2015 bij 9:58 am #

        Dank je Wilma. De cake was een groot succes, invriezen lukte niet, was al op🙂

      • kookgekwilma augustus 17, 2015 bij 10:29 am #

        Leuk! Invriezen is eigenlijk zonde toch?😉 Gewoon lekker opeten!

Geef een reactie

