Savoury brioche couronne van Paul Hollywood

16 Mrt

Dit brood stond al een tijdje op mijn ‘to do” lijstje. De combinatie prosciutto, mozzarella en basilicum is natuurlijk erg lekker en in een brood verwerkt moest dat helemaal smullen zijn. De foto’s in het boek van Paul Hollywood waren erg duidelijk. Helaas ging het oprollen bij mij niet zo mooi als op de foto bij Paul, het deeg was zo zacht. De krans werd niet mooi rond en ik zag het somber in. Na de tweede rijs lag er een enorme krans op de bakplaat. Toen zakte de moed me helemaal in de schoenen. Dat wordt geen brood voor het blog, dacht ik nog. Toen het brood uit de oven kwam, rook het heerlijk. Gelukkig had ik tussendoor toch nog foto’s gemaakt en ook van het eindresultaat. Over het uiterlijk was ik echt niet tevreden, maar toen ik het brood had aangesneden werd ik weer helemaal blij, want van binnen zag het er goed uit (ik dacht dat het zompig was gebleven, dus mislukt). Toch nog maar een foto gemaakt, want je weet maar nooit. Toen kwam het moment van proeven…. Nou ja, het recept zet ik hier niet voor niets, want het was een heerlijk luchtig en smaakvol brood!!! Zelfs de volgende dag, toen we het brood weer opgepiept hadden in de oven, smaakte het nog steeds lekker.

Savourybriochecouronne

Ingrediënten:

  • 500 gr tarwebloem, plus extra voor het bestrooien
  • 10 gr zout
  • 10 gr droge gist
  • 170 ml warme volle melk
  • 4 eieren
  • 250 gr ongezouten zachte boter, in kleine stukjes
  • 4  bollen buffelmozzarella à 125 gr
  • 8-10 plakjes prosciutto
  • ½ handje vol gehakte verse basilicum
  • 1 ei, losgeklopt
  • snufje zout
  • handvol geraspte parmezaanse kaas

Bereidingswijze:

Doe de bloem, zout, gist, melk en eieren in de kom van een keukenmachine met kneedhaak en kneed het tot het een mooi glad en glanzend deeg is. Voeg daarna de boter in kleine stukjes toe tot het geheel is opgenomen in het deeg. Kneed het deeg nog 5 minuten. Als je niet in het bezit bent van een kneedmachine, kneed het deeg dan eerst 10 minuten met de hand op een met bloem bestoven werkvlak tot een glad en glanzend deeg en voeg daarna stukje voor stukje de boter toe tot de boter helemaal in het deeg is opgenomen.

Doe het deeg in een ruime met olie ingevette kom, dek het af met plasticfolie en laat het tenminste 1 uur rijzen of tot het in volume verdubbeld is (of een nacht in de koelkast)

Bekleed een bakplaat met bakpapier. Stort het deeg op een licht met bloem bestoven werkvlak zonder alle lucht eruit te drukken. Rol het deeg uit tot een rechthoek van 40-50 cm lang en van minder dan 1½ cm dikte. Leg de lange zijde naar je toe.  Bedek het deeg met de ham. Breek de mozzarella in stukjes en verdeel deze over de ham en strooi de basilicum erover.

Savourybriochecouronne2

Rol het deeg op tot een lange worst.

Savourybriochecouronne3

Snijd het deeg in de lengte doormidden, zodat je de vulling ziet.

Savourybriochecouronne4

Draaide de twee strengen in tegengestelde richting om elkaar heen. Doe dit heel strak. Vorm van de streng een krans en maak de uiteinden goed aan elkaar vast. Leg de krans op de beklede bakplaat.

Savourybriochecouronne5

Dek het af met plasticfolie of plaats de bakplaat in een grote plastic zak. Laat de krans 1-1½ uur rijzen of totdat het in volume verdubbeld is. Verwarm de oven voor op 200̊C/gasstand 6 (geen hetelucht). Klop het ei los met een snufje zout en bestrijk hiermee het brood. Bestrooi het brood met versgeraspte Parmezaanse kaas. Bak het gedurende 25 minuten in de voorverwarmde oven of tot het goudbruin is. Laat het even afkoelen. Serveer het warm of koud.

Bron: Paul Hollywood’s Bread.

10 Reacties to “Savoury brioche couronne van Paul Hollywood”

  1. Anke maart 16, 2014 bij 5:09 pm #

    Ik kan niet wachten tot donderdag Bakken uitkomt! Heb zijn eerste boek in het Engels.

  2. Onno maart 17, 2014 bij 8:01 am #

    Ziet er heerlijk uit Wilma, deze staat al een tijdje op mijn to do lijstje. Geloof dat ik hem maar eens naar voren haal 😉

    Zijn programma’s op de BBC vind ik meestal ook erg leuk om te zien.

    • kookgekwilma maart 17, 2014 bij 2:09 pm #

      Dank je Onno! Een volgende keer dat ik ‘m ga maken, laat ik het deeg wel een nacht in de koelkast. Misschien dat het dan minder zacht en beter te verwerken is. Ik kijk ook graag naar zijn programma’s op de BBC! 🙂

  3. Marianne maart 21, 2014 bij 2:47 pm #

    Vraagje: als je het deeg een nacht in de koelkast zet, hoelang van te voren haal je het er dan uit. Ik wil het morgenmiddag afmaken. Dan kunnen we het ’s avonds eten.

    • kookgekwilma maart 21, 2014 bij 3:13 pm #

      Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar volgens mij kun je er direct mee aan de slag, dus beleggen en oprollen. Het deeg rijst ook in de koelkast. Succes!!

      • Marianne maart 21, 2014 bij 3:34 pm #

        dank je wel! ‘k Zal je morgen laten weten hoe het is gegaan.

      • kookgekwilma maart 21, 2014 bij 3:36 pm #

        Ja graag! Denk dat het makkelijker te rollen is als het uit de koelkast komt!

  4. Marianne maart 22, 2014 bij 8:14 pm #

    Dag Wilma,
    ik was blij dat ik het in de koelkast had gelegd. Het rollen ging goed. De volgende keer maak ik denk ik wel de helft. Het is inderdaad heel lekker!

    • kookgekwilma maart 22, 2014 bij 10:51 pm #

      Hallo Marianne, fijn om te weten. Ja, het is een enorme krans he? Heb er hier wel twee dagen mee gedaan, maar wel erg lekker!! 🙂 Bedankt voor je reactie!!

Geef een reactie

