Torta leggera al limone

1 Mrt

Toen ik zag dat deze taart voor 16 personen was, moest ik eigenlijk wel een beetje lachen, want het was tenslotte maar een taart(je) van 20 cm doorsnee. Maar ik ben gek op de frisse smaak van citroen, dus wilde ik ‘m best proeven. Het beslag is heel simpel te maken, er komt geen mixer aan te pas. Toen het tijd was om te proeven, had ik een klein puntje gesneden en toen bleek dat dat kleine puntje, ondanks dat het luchtige cake was, best vulde. De taart smaakt heerlijk. Volgens Gino vetarm en met weinig calorieën. Tja, wie wil dat nou niet????

Tortaleggeraallimone

Ingrediënten voor 16 personen:

  • 1 el boter om in te vetten
  • sap en rasp van 1 grote (bio) citroen
  • 150 gr fijne kristalsuiker
  • 1,6 dl magere naturel yoghurt
  • 1½ dl zonnebloemolie
  • 270 gr zelfrijzend bakmeel
  • 2 grote eieren

Verhit de heteluchtoven tot 160̊C. Vet een taartvorm van 20 cm doorsnee in met boter en bekleed de bodem met bakpapier. Giet het citroensap in een kommetje en roer er 1 eetlepel suiker door. Zet opzij.

Doe de citroenrasp in een grote kom en roer de overgebleven suiker, yoghurt, olie, bakmeel en eieren erdoor. Roer alles met een houten lepel 1 minuut glad. Giet het mengsel in de voorbereide vorm, zet hem in het midden van de oven en bak de taart 55 minuten tot hij gerezen is en veerkrachtig aanvoelt als je erop drukt.

Haal de taart uit de oven en zet de vorm op een taartrooster. Lepel rustig het citroensap over de hete taart. Laat hem in de vorm helemaal koud worden en stort hem dan.

Snijd de taart in punten en geniet ervan bij een kopje thee.

Bron: Het Dolce Vita dieet van Gino D’Acampo.

6 Reacties to “Torta leggera al limone”

  1. Anke maart 1, 2014 bij 10:47 am #

    Ziet er alvast geweldig uit. Heb het boek niet, maar wel de Italiaanse bakker, waar ik al veel uit heb gemaakt, en altijd met succes.

    • kookgekwilma maart 1, 2014 bij 10:52 am #

      De Italiaanse bakker thuis heb ik ook en ook daar heb ik al aardig wat uit gemaakt. Deze taart is echt een aanrader!!! Simpel en lekker!! 🙂

  2. Julia's quinoa maart 4, 2014 bij 5:31 pm #

    Lijkt me lekker! En wat een leuke blog 🙂

  3. Nelleke maart 10, 2014 bij 10:57 am #

    Wat een superlekkere taart! We hebben ervan genoten en inderdaad heel makkelijk te maken!

Geef een reactie

