Crostini al taleggio

23 Jan

Begin januari liep ik bij onze grootgrutter langs het versschap met kazen en daar zag ik opeens Taleggio* liggen, iets wat ik daar nog nooit in het assortiment had gezien. Op mijn vraag aan een medewerkster of deze kaas vast in het assortiment is gekomen of dat het er nog lag vanwege de afgelopen feestmaand, kon zij mij geen antwoord geven. Sterker nog, ze had nog nooit van deze kaassoort gehoord. Voor mij maakte het niet uit, ik heb een stukje in mijn karretje gelegd zonder dat ik een idee had wat ik ermee ging doen. Ik zou wellicht ergens in een van mijn vele Italiaanse kookboeken een recept vinden. In de Zilveren Lepel zocht ik bij de index op Taleggio en zo kwam ik op dit recept. Wij hebben het als lunch gegeten. Zeker geen verkeerde keus!

Crostinialtaleggio

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 1 aubergine, in lange plakken van 3 mm
  • 1 courgette, in lange plakken van 3 mm
  • olijfolie
  • 8 sneden brood, zonder korst
  • 25o gr taleggio, in plakjes
  • zout en peper

Verhit de oven tot 180̊C (gasstand 4) en de grill. Leg de plakjes aubergine en courgette in een grillpan en rooster ze kort aan beide kanten. Bedruppel ze met olijfolie, bestrooi ze met zout en peper en houd ze apart. Grill de sneden brood aan beide kanten, bedruppel ze met olijfolie en bestrooi ze met zout. Verdeel de groenten over de toast, leg er steeds twee plakjes kaas op en bestrooi ze met wat peper. Leg ze op een bakplaat  en zet ze een paar minuten in de oven; de kaas mag niet smelten. Geef ze warm.

Bron: De Zilveren Lepel.

* Taleggio is een zachte gewassen korstkaas die afkomstig is uit het gelijknamige dal in het Bergamo gebied (Lombardije).

4 Reacties to “Crostini al taleggio”

  1. Neeltje januari 23, 2014 bij 7:36 pm #

    Wat goed! Ik zie het inderdaad wel eens in recepten voorbij komen. Volgens mij bij Ottolenghi of in Ciao Italia van Guy Mirabella (ken je die? Aanrader!), maar sla die recepten vaak over want idd geen supermarkt kaas hè!? Leuk dat je hem zomaar tegenkwam dus.. Hopelijk ik ook🙂

    • kookgekwilma januari 23, 2014 bij 7:41 pm #

      Hallo Neeltje, dank je voor je reactie. Ciao Italia ken ik niet. Zal er eens achteraan gaan. Ik denk dat de kaas wel te krijgen is bij de Italiaanse delicatessen zaken, maar was was in ieder geval zeer verrast. Ik ga dit komen zomer in Italie vast nog een keer maken, want daar zal de kaas makkelijk te krijgen zijn! Groetjes, Wilma.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Crostini al taleggio | La Cucina Italiana - De ... - januari 25, 2014

    […] Begin januari liep ik bij onze grootgrutter langs het versschap met kazen en daar zag ik opeens Taleggio* liggen, iets wat ik daar nog nooit in het assortiment had gezien. Op mijn vraag aan een medewerkster of deze kaas vast in het assortiment is gekomen of dat het er nog lag vanwege de afgelopen feestmaand, kon zij mij geen antwoord geven.  […]

  2. Crostini al taleggio | goodthingsfromitaly - januari 25, 2014

    […] See on Scoop.it – La Cucina Italiana – De Italiaanse Keuken – The Italian KitchenBegin januari liep ik bij onze grootgrutter langs het versschap met kazen en daar zag ik opeens Taleggio* liggen, iets wat ik daar nog nooit in het assortiment had gezien. Op mijn vraag aan een medewerkster of deze kaas vast in het assortiment is gekomen of dat het er nog lag vanwege de afgelopen feestmaand, kon zij mij geen antwoord geven.See on kookgekwilma.wordpress.com […]

Geef een reactie

