Mascarpone-appeltaart

20 Jan

Regelmatig kijk ik met veel plezier naar Rudolph’s Bakery van Rudolph van Veen op 24Kitchen. Hoewel ik niet zo’n ster ben op het gebied van patisserie, maakt Rudolph vaak gerechten waarvan ik denk dat ik dat ook wel kan. Toen ik voor de kerst een boekenbon had gekregen wist ik niet zo snel wat ik er voor moest kopen, totdat ik weer voor de buis zat en naar Rudolph’s Bakery zat te kijken: ik zou het gelijknamige kookboek van dit programma van de bon gaan kopen. Het is een mooi boek met duidelijke recepten en foto’s die je doen watertanden.

Mascarpone-appeltaart

Ingrediënten:

Deeg:

  • 1 citroen
  • 250 gr zelfrijzend bakmeel
  • 80 gr suiker
  • 150 gr roomboter, op kamertemperatuur
  • 1 ei
  • mespuntje zout
  • boter om in te vetten
  • bloem om te bestuiven

Mascarponevulling:

  • 1 vanillestokje
  • 100 gr suiker
  • 325 gr mascarpone
  • 2 eieren
  • 100 gr bloem
  • 2 appels
  • 75 gr suiker
  • mespunt kaneelpoeder

Garnering:

  • 3 eetlepels abrikozenjam
  • 3 eetlepels water

Deeg:

Was de citroen en rasp de schil (alleen het geel). Maak een kuiltje in het zelfrijzend bakmeel en meng daarin de suiker, zachte boter, het ei, citroenrasp en zout. Meng beetje bij beetje het zelfrijzend bakmeel erdoor. Duw het deeg plat, verpak het in plasticfolie en laat het 30 minuten opstijven in de koelkast.

Vet een rechthoekige taartvorm van 35 x 11 cm in. Bestuif het aanrecht en het deeg met bloem en rol het deeg uit. Bekleed de vorm met het deeg en prik de bodem in met een vork.

Mascarponevulling:

Verwarm de oven voor op 170̊C. Halveer het vanillestokje in de lengte, schraap het merg eruit en meng het merg met de suiker door de mascarpone. Bewaar voor zelfgemaakte vanillesuiker het stokje in een pot met suiker.

Roer één voor één de eieren en als laatste de bloem erdoor. Schenk de mascarponevulling op het deeg tot net onder de rand van de vorm.

Schil de appels, verwijder  het klokhuis en snijd de appels in plakjes. Steek de plakjes dakpansgewijs in de mascarponevulling. Meng de suiker met de kaneel en bestrooi hiermee de appelplakjes.

Bak de taart in de oven in circa 50 minuten goudbruin en gaar en laat hem afkoelen.

Garnering:

Verwarm de abrikozenjam met het water en bestrijk de bovenkant van de taart ermee.

Bron: Rudolph’s Bakery van Rudolph van Veen.

NB: De langwerpige bakvorm heb ik gekocht bij Dille & Kamille.

4 Reacties to “Mascarpone-appeltaart”

  1. Casa Dolceria januari 20, 2014 bij 9:14 pm #

    Dat heb ik nu ook altijd bij Rudolph… en ik krijg altijd zo’n zin om te bakken.
    Dit recept lijkt me zeker ook erg lekker

    • kookgekwilma januari 20, 2014 bij 9:19 pm #

      Het boek is zeker de moeite waard! Probeer de taart maar….😉

      • sonja januari 29, 2014 bij 4:36 pm #

        De “taart” was erg lekker! Daarbij zag het er ook heel mooi uit!
        Bedankt!

      • kookgekwilma januari 29, 2014 bij 4:41 pm #

        Dank je Sonja.🙂

Geef een reactie

