Coppette di tiramisù al cioccolato

13 Jan

Vorige week gaf ik het tijdschrift La Cucina Italiana (Special- Dolci) aan Robert, mijn man, met de vraag of hij er een dessert uit wilde kiezen, zodat ik dat kon maken. Hij koos voor deze chocolade tiramisù. In plaats van  savoiardi tussen de lagen creme werd er een biscuitdeeg gebruikt. Ik ging aan de slag, maar had eigenlijk niet zoveel puf, dus koos voor de makkelijke weg. Met een garde klopte ik de eieren en de suiker luchtig, goot het beslag in een ovenschaal en plaatste deze in de voorverwarmde oven. Het resultaat leek nergens op, dus de rest heb ik maar achterwege gelaten. Afgelopen week zat ik 24Kitchen te kijken en daar ging Rudolph een biscuitdeeg maken. Ik zag dat zijn beslag veel luchtiger was dan hetgeen ik gemaakt had. Nadat ik de uitzending had afgekeken trok ik mijn eigen plan.  De eieren en de suiker heb ik luchtig geklopt met de mixer ipv de garde en dat ging veel beter. Aangezien ik niet in het bezit ben van een ovenschaal van 30 x 40 cm heb ik deze afmeting op bakpapier getekend, uitgeknipt en op een bakplaat gelegd. Daarop heb ik het biscuitbeslag uitgesmeerd en toen gebakken. Het werd een mooie, dunne biscuitlaag. Ondertussen had ik de chocolade creme gemaakt. De gevulde schaaltjes had ik in de koelkast geplaatst tot gebruik en daardoor was de creme wat stevig geworden, maar een volgende keer zal ik ze ruimschoots van tevoren uit de koelkast halen, zodat de creme lekker romig en zacht is.

Coppetteditiramisualcioccolato

Ingrediënten voor 6 personen:

  • 500 gr mascarpone
  • 240 gr pure chocolade
  • 170 gr suiker
  • 60 gr bloem + wat extra
  • 25 gr cacao + wat extra
  • 2 eieren
  • 1 anijsblokje
  • espresso
  • boter + sinaasappelschil

Benodigdheden:

  • ovenschaal (30 x 40 cm)
  • uitsteekring (8cm ∅)
  • spuitzak met gladde tuit

Verwarm de oven voor op 180̊C. Klop de eieren met 70 gr suiker luchtig (wanneer het mengsel naar beneden druipt moet je ermee kunnen ‘schrijven’).

Spatel de bloem en de cacao door het eimengsel. Beboter de ovenschaal en bestuif hem met bloem. Schenk het beslag in de ovenschaal en zet het ca. 7 minuten in de oven (biscuitdeeg).

Haal het biscuitdeeg uit de oven en laat het afkoelen. Smelt ondertussen de chocolade. Meng de mascarpone met de resterende suiker, de gesmolten chocolade en 2 kopjes espresso. Meng de ingrediënten tot een zachte creme.

Snijd de schil van 1 sinaasappel in reepjes en blancheer ze ca. 1 minuut in kokend water om ze zacht te maken.

Meng 2 kopjes hete espresso met een gelijke hoeveelheid heet water en los het anijsblokje erin op (trempeervloeistof). Steek met de uitsteekring 12 rondjes uit het biscuitdeeg en doop de rondjes in de trempeervloeistof. Maak 6 schaaltjes en vul ze achtereenvolgens met zachte crème, biscuitdeeg, zachte crème, biscuitdeeg en een derde laag crème in toefjes met behulp van de spuitzak.

Maak de schaaltjes af met cacaopoeder en reepjes sinaasappelschil.

Bron: La Cucina Italiana Special-Dolci.

2 Reacties to “Coppette di tiramisù al cioccolato”

  1. Maaike januari 14, 2014 bij 7:27 am #

    Goede keus van Robert! Ziet er heerlijk uit!🙂

    • kookgekwilma januari 14, 2014 bij 4:06 pm #

      hahaha, hij is niet zo’n toetjes mens, maar van donkere chocolade houdt hij wel!😉

Geef een reactie

