Ossobuco alla Milanese

6 Jan

Op eerste kerstdag aten wij deze klassieker uit de Italiaanse keuken: Ossobuco alla Milanese. Twee jaar geleden aten wij dit ook met kerst, maar toen bestond ‘Kookgek Wilma’ nog niet, dus had ik er geen foto van gemaakt en het recept had ik ook niet opgeslagen. In die twee jaar is mijn hoeveelheid kookboeken aanzienlijk toegenomen en ik wist niet meer uit welk kookboek ik destijds het recept had. Al zoekende naar het recept van twee jaar geleden, kwam ik erachter dat er vele manieren zijn om Ossobuco te bereiden. Lange suddertijd, korte suddertijd, wel in de oven, niet in de oven. En dat was juist iets wat ik onthouden had, het moest gaar worden in de oven. Gelukkig vond ik het recept terug in het boek Trattoria van Ursula Ferrigno.

Ossobucoallamilanese

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 25 gr ongezouten boter
  • 1 wortel, geschrapt en in stukjes
  • 2 uien, gepeld en gesnipperd
  • 2 stengels bleekselderij, in stukjes
  • 2 tenen knoflook, gepeld en geperst
  • 4 dikke plakken kalfsschenkel
  • bloem
  • 2 el olijfolie
  • 8 tomaten, ontveld en fijngehakt
  • 1,25 dl droge witte wijn
  • 2,25 dl runderbouillon
  • 3 laurierblaadjes
  • zeezout en versgemalen zwarte peper
  • 15 gr boter, gemengd met 2 el bloem

Gremolato:

  • 4 el gehakte bladpeterselie
  • 1 el fijn geraspte citroenschil
  • 1 teen knoflook, gepeld en geperst

Verwarm de oven voor op 180°C.

Smelt de boter in een braadpan en bak de wortel, ui, bleekselderij en knoflook in 5 minuten zacht. Haal alles uit de pan en schep het in een vuurvaste schaal.

Wentel het vlees door de bloem. Verhit de olijfolie in de koekenpan en bak het vlees aan beide zijden goudbruin. Haal ze uit de pan en leg ze op de groenten in de schaal.

Doe de tomaten in de koekenpan en bak ze al omscheppend 5 minuten. Meng wijn, bouillon, laurierblad en zout en peper naar smaak, breng het mengsel aan de kook en laat het 5 minuten sudderen. Klop het botermengsel erdoor, schenk de saus over het vlees en de groenten.

Sluit de pan, zet hem 1½ uur in de oven tot het vlees gaar en mals is.

Voor de gremolato: meng de peterselie, citroenrasp en knoflook. Strooi dit mengsel over het vlees en serveer.

Bron: Trattoria van Ursula Ferrigno.

7 Reacties to “Ossobuco alla Milanese”

  1. Alexandra In't Hout januari 7, 2014 bij 11:33 am #

    Heerlijk!! De kerstboom is net weg, het moet nog Pasen en Pinksteren worden, maar dit recept staat op mijn menu Kerstmis 2014!!!

  2. bloginfinitylifestyle januari 7, 2014 bij 10:05 pm #

    Krijg spontaan trek!! With love ♥ S.

  3. julie januari 10, 2014 bij 1:14 pm #

    Mmm dit eet ik ook heel graag!
    Gr. Julie van hapjesprinces.be

    • kookgekwilma januari 10, 2014 bij 1:21 pm #

      Hoi Julie, dit is heerlijk he? Binnenkort ga ik het weer maken, heb nog schenkels in de vriezer! Mmmmmm Groetjes, Wilma.

  4. Gereon de Leeuw januari 10, 2014 bij 2:17 pm #

    Hoi Wilma,

    Voor dit heerlijke Milanese gerecht mag je mij altijd wakker maken. Wat brood erbij end e pan uit deppen. Tot het laatste restje saus op is.

    Fijn weekeinde

    • kookgekwilma januari 10, 2014 bij 2:19 pm #

      Hoi Gereon, de pan stond hier niet op tafel, maar de “pane” natuurlijk wel!! Was heerlijk!! Jij ook een fijn weekend!!🙂

Geef een reactie

