Pecan-cranberrystol

21 Dec

Toen ik het boekje Brood 100 recepten (waar dit recept uit komt) kreeg, wilde ik al heel snel deze stol maken. Helaas had ik het een paar weken erg druk, zodat het er maar niet van kwam. Nu de kerst nadert, vond ik dat het er maar eens van moest komen. De marsepein en cranberry’s had ik al in huis. Alleen de pecannoten en het 5 kruidenpoeder moest ik nog hebben. Toen kon ik aan de slag. Het is een heel soepel deeg, goed te bewerken. Het is weer een iets andere stol dan de traditionele met amandelspijs. Ik ben erg tevreden over het eindresultaat.

Pecan-cranberrystol

Ingrediënten voor 1 brood:

  • 400 gr bloem, plus extra om te bestuiven
  • ½ tl zout
  • ½ tl 5-kruidenpoeder
  • 55 gr boter, in blokjes
  • 2 el fijne kristalsuiker
  • 7 gr gedroogde gist
  • 50 gr gedroogde cranberry’s
  • 50 gr pecannoten, in stukjes
  • 1 ei, losgeklopt
  • 200 ml lauwe melk
  • 140 gr marsepein
  • poedersuiker, om te bestrooien

Zeef de bloem, het zout en de 5-kruidenpoeder boven een grote mengkom en wrijf de boter er gelijkmatig door. Meng de suiker en gist erdoor en vervolgens de cranberry’s, noten, het ei en de melk om een zacht deeg te vormen.

Kneed het deeg 10 minuten op een licht met bloem bestoven werkvlak, of tot het glad is. Doe het terug in de (met olie ingevette) kom, dek af en laat het deeg 1 uur op een warme plaats staan, of tot het in volume is verdubbeld. Bekleed een bakplaat met bakpapier.

Stort het deeg op een licht met bloem bestoven werkvlak, druk de lucht eruit  en rol het uit tot een rechthoek van 23 x 18 cm en circa 1 cm dik. Rol de marsepein tot een circa 20 cm lange rol en leg die in het midden van het deeg. Vouw de zijkanten van het deeg om de marsepeinrol.

Leg de stol met de naad naar beneden op de bakplaat, dek af en laat hem circa 1 uur op een warme plaats staan, of tot hij goed gerezen is. Verwarm intussen de oven voor op 190 ̊ C.

Bak de stol 30-35 minuten in de oven, of tot hij goudbruin is en hol klinkt wanneer je op de onderkant klopt. Laat hem afkoelen op een rooster. Bestrooi de stol met poedersuiker voor je hem serveert.

Bron: Brood 100 recepten.

5 Reacties to “Pecan-cranberrystol”

  1. Caroline Brouwer december 21, 2013 bij 12:53 pm #

    Een super lekkere stol, echt een aanrader. Ik heb de stol mogen proeven; je proeft heel subtiel de 5-kruidenpoeder erin en dat maakt het heel lekker en apart! Ik heb nu een andere in de planning staan en alles al in huis, maar deze ga ik met Pasen maken!

  2. Levine december 21, 2013 bij 7:54 pm #

    Heb het recept snel gepind, kan ik het niet uit het oog verliezen😉

    • kookgekwilma december 21, 2013 bij 8:07 pm #

      En je had nog wel een foto met je iPad gemaakt van het recept!!😉

  3. moedertje2 december 25, 2013 bij 9:31 pm #

    Heel appart!

Geef een reactie

