Budino di Rosa

5 Dec

Als ik ergens in een warenhuis een tafel met afgeprijsde boeken zie, ga ik altijd even kijken of er kookboeken bij liggen. Zo kwam ik ooit eens aan dit boekje van Antonio en Priscilla Carluccio. Eigenlijk had ik er nog helemaal niets uit gemaakt, dus toen ik opzoek was naar een recept voor een dessert, kwam ik dit boekje weer tegen. Volgens het bijschrift in het boekje is Rosa de pastakoningin van Ristorante Ardenga in Diolo in de Emilia Romagna en het recept van deze pudding komt van haar. Ik heb de pudding een dag van tevoren gemaakt, maar de karamel op de dag zelf. Wel heel apart die karamel, want het geeft de pudding een krokant buitenlaagje, terwijl de rest heerlijk zacht is.

Budinodirosa

Ingrediënten voor 6 personen:

  • 1 liter melk
  • 300 gr suiker
  • 100 gr bloem
  • 100 gr gemalen bittere chocolade
  • geraspte schil van 1 citroen
  • 3 eierdooiers
  • 5 el Amaretto likeur
  • 16 savoiardi-koekjes of lange vingers

Doe de melk en 100 gr suiker in een pan en roer het met bloem en chocolade tot een glad  mengsel. Breng het al roerend aan de kook, haal de pan van het vuur, roer er citroenrasp en dooiers door en meng alles grondig.

Meng de likeur in een kommetje met evenveel water. Doop er kort de koekjes in en bekleed daarmee een puddingvorm. Giet er het melkmengsel in en laat het in de koelkast 2-3 uur koud worden en opstijven.

Keer de pudding en stort hem op een schaal (dat gaat makkelijker al je de vorm eerst heel even in heet water dompelt).

Los de resterende suiker op in 4 el water en kook dit tot een lichtbruine karamel. Giet die over de pudding en laat hem voor het opdienen hard worden.

Bron: Koken met Carluccio: Nagerechten van Antonio & Priscilla Carluccio.

Geef een reactie

