Cozze alla Napoletana

17 Okt

Tijdens een etentje bij ons favoriete Italiaanse restaurant had Robert cozze (mosselen) als voorgerecht. Ik ben geen visliefhebber, maar de laatste tijd probeert ik wat meer visgerechten te proeven. Zo ook de mosselen van Robert en ik moet toegeven dat ik het lekker vond. Tja, dan ontkom je er niet aan om ze thuis ook een keer op tafel te zetten. Ik heb er wat Italiaanse kookboeken op nageslagen en kwam op dit recept. We hebben zitten smullen en ik weet zeker dat ik het vaker zal maken.

Cozzeallanapoletana

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 2,5 kg mosselen, panklaar
  • 3 el olijfolie
  • 2 grote uien, fijngesneden
  • 1 teen knoflook, fijngesneden
  • 1 prei, in ringen
  • 600 gr tomaten, kleingesneden
  • zout
  • versgemalen peper
  • 1 l witte wijn
  • 3 el fijngesneden peterselie

Spoel de mosselen af onder de koude kraan. Verwijder beschadigde exemplaren en mosselen die niet sluiten als je ermee tegen het aanrecht tikt.

Verhit de olie in een grote pan. Bak hierin de uien, knoflook en prei enkele minuten. Voeg de tomaten en wat zout en peper toe en schep ze enkele minuten om. Voeg de mosselen toe en bak ze afgedekt 4 minuten op hoog vuur; schud ze af en toe om. Voeg de wijn en peterselie toe en kook de mosselen afgedekt nog 10 minuten op matig vuur. Schep de mosselen met de saus in voorverwarmde kommen. Verwijder de mosselen die gesloten zijn gebleven.

Bron: Italië, Cultuur en Keuken.

2 Reacties to “Cozze alla Napoletana”

  1. Aggie hupkens oktober 21, 2016 bij 2:54 pm #

    Hallo Wilma, als jullie zo graag mosselen eten, kijk eens op de site van Jeroen Meus, recept mosselen met o.a. kappertjes, zwarte olijven kersttomaatjes. Dit was echt te gek.
    Het recept zoals jij nu doorgeeft eten wij ook geruime tijd, is gewoon lekker. Groetjes, Aggie.

    • kookgekwilma oktober 21, 2016 bij 8:09 pm #

      Hallo Aggie, bedankt voor de tip! Lijkt me heerlijk! Groetjes, Wilma

Geef een reactie

