Crostata di briciole e mele

21 Sep

Als ik bezoek krijg, probeer ik altijd iets lekkers voor bij de koffie of thee te maken. Meestal kies ik er dan voor om een nieuw recept uit te proberen, zodat ik hier weer iets kan plaatsen. Dit keer heb ik gekozen voor een appel/kruimeltaart uit het Italiaanse tijdschrift Dolci idee: Crostate fatte in casa. De hoeveelheid deeg die er gebruikt is, is voor zowel de bodem, als voor de kruimellaag bovenop de taart. Ik heb eerst een beetje deeg apart gelegd voor de kruimellaag en van de rest heb ik de deeglap voor de bodem uitgerold. De restjes die daar vanaf kwamen heb ik bij het andere deeg gevoegd en dat heb ik verkruimeld. Helaas had ik geen aardappelzetmeel in huis om door het appelmengsel te doen , maar dat heb ik vervangen door custardpoeder. Als extraatje heb ik nog wat poedersuiker over de taart gestrooid.

Crostatadibricioleemele1

Ingrediënten:

Voor het deeg:

  • 300 gram bloem
  • 150 gram koude boter, in blokjes gesneden
  • 130 gr basterdsuiker
  • 2 eierdooiers
  • 1 theelepel vanille-extract
  • ½ eetlepel bakpoeder
  • snufje zout

Voor de vulling:

  • 3 appels
  • 50 gram suiker
  • kaneel
  • 1 eetlepel aardappelzetmeel

Meng in een grote kom het gezeefde bloem, de boter, de basterdsuiker, eidooiers, bakpoeder en snufje zout tot een mooi deeg. Maak een bal van het deeg, wikkel het in plasticfolie en leg het 30 minuten in de koelkast.

Schil de appels, verwijder het klokhuis en snijd ze in kleine blokjes. Meng ze in een kom met de suiker, kaneel en zetmeel.

Rol het deeg uit tot een grote ronde lap en bekleed hiermee een taartvorm van 24 cm doorsnee. (Gebruik hiervoor niet al het deeg, zorg dat er wat overblijft om te verkruimelen) Verspreid het appelmengsel gelijkmatig over de taartbodem.

Verkruimel het overgebleven deeg en strooi dit over de appels.

Bak in het midden van een voorverwarmde oven op 180° C gedurende 40-45 minuten.

Bron: Dolci idee: Crostate fatte in casa juli/aug 2012.

Crostatadibricioleemele2

7 Reacties to “Crostata di briciole e mele”

  1. Life is sweet september 22, 2013 bij 5:42 pm #

    Dit ziet er echt lekker uit 🙂

  2. daniellekookt oktober 27, 2013 bij 3:32 pm #

    Het lijkt me lekker. Kan ik dit makkelijk maken als startende appeltaart maker.

    • kookgekwilma oktober 27, 2013 bij 4:15 pm #

      Tuurlijk, gewoon proberen!!! Succes! 🙂

      • daniellekookt oktober 28, 2013 bij 6:29 pm #

        Heb je nog een tip voor welk type appel ik kan gebruiken. Het resultaat zet ik neer op mijn blog!!

      • kookgekwilma oktober 28, 2013 bij 6:31 pm #

        Ik heb toevallig gisteren twee appeltaarten gebakken en daarvoor heb ik Jonagold gebruikt. Goudrenetten zijn natuurlijk ook goed!

Trackbacks/Pingbacks

  1. volgende uitdaging | daniellekookt - oktober 28, 2013

    […] Crostata di briciole e mele  […]

Geef een reactie

