Spiedini al rosemarino

29 Aug

In Italie aten we natuurlijk ook wel eens buiten de deur. Meestal kozen we voor pizza. Bij voorkeur een pizza die ik nog niet eerder gegeten had, zodat ik die thuis ook kon maken. Maar we namen ook wel eens een vleesgerecht, zoals Spiedini di carne. Meestal bestond dat uit varkensvlees, spek en een stukje saucijs. Toen ik weer thuis was en mijn kookboeken tevoorschijn had gehaald, zag ik onderstaand recept voor Spiedini met een lekker knoflook/citroen sausje erbij. Helaas had mijn rozemarijn plant niet van die hele lange takjes, dus heb ik wat kleinere gebruikt, wat ook heel goed ging. In het boek wordt gebruikt gemaakt van lamsvlees, maar ik heb het gemaakt van varkenshaas. Het vlees in combinatie met de saus was heerlijk!!!

Spiedinialrosemarino1

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 1 sjalot
  • 2 tenen knoflook
  • 1 rode Spaanse peper, zaadjes verwijderd
  • sap van 1 citroen
  • zout
  • 80 ml olijfolie
  • 800 gr varkenshaas
  • 4 flinke takjes rozemarijn
  • versgemalen peper
  • 1 tl gedroogde oregano

Pel de sjalot en knoflook. Pureer ze samen met de Spaanse peper, het citroensap, een snufje zout en 4 el olijfolie in de keukenmachine tot een gladde saus. Snijd het vlees in blokjes van gelijke grootte. Prik met een metalen spies gaatjes in de blokjes en rijg ze vervolgens aan de takjes rozemarijn, zodat je spiesen krijgt.

Spiedinialrosemarino2

Bestrooi ze met zout en peper en bestrijk ze met de resterende olijfolie. Rooster de spiesen op de barbecue of in een grillpan op het fornuis rondom knapperig en bruin. Leg ze in een voorverwarmde schaal en strooi de oregano erover.  Geef de citroen-knoflooksaus er apart bij.

Bron: Italië, Cultuur en Keuken.

2 Reacties to “Spiedini al rosemarino”

  1. Michelle Bos november 29, 2016 bij 2:13 pm #

    Dit ziet er echt heel lekker uit!

Geef een reactie

