Farfalle con pancetta e piselli

26 Aug

De eerste twee weken van augustus waren we met vakantie aan het Lago di Garda. We hadden daar een mooi appartement en in tegenstelling tot vorig jaar had ik daar een mooi, ruim aanrecht met een goed werkende 4 pits kookplaat. Toch heb ik niet zo heel veel gekookt. Aan inspiratie geen gebrek hoor, maar ja, het was toch vakantie en dan ga je eens uit eten of je eet eens iets makkelijks. Dus verder dan een paar keer pasta koken is het niet gekomen. Eenmaal thuis begon het weer te kriebelen, dus pakte ik het boek van Gennaro Contaldo wat ik laatst had gekocht en daarin stond dit recept. Ik vond de hoeveelheid bouillon wel wat veel, maar ik had (bleek later) het recept niet goed gelezen. In plaats van verse erwtjes had ik diepvries erwtjes gebruikt en die van tevoren even gekookt. Dat had ik dus niet moeten doen. Waarschijnlijk wordt de bouillon door de verse erwtjes opgenomen, maar bij mij bleef het gerecht erg nat. Toen het gerecht klaar was heb ik de pasta overgedaan in een schaal en daarbij heb ik niet alle bouillon meegegoten. Een volgende keer zal ik niet alle bouillon in een keer gebruiken, maar met minder beginnen. Aan de smaak mankeerde gelukkig niets, het was een heerlijk pastagerecht!

Farfalleconpancettaepiselli1

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 1 el extra vergine olijfolie
  • 30 gr boter
  • 1 uitje, gesnipperd
  • 40 gr pancetta of gerookt ontbijtspek, fijngehakt
  • 250 gr gedopte doperwten (vers of uit de diepvries)
  • desgewenst 6 blaadjes munt
  • 160 dl hete groentebouillon (zelfgemaakt of van blokjes)
  • ruim 1 el versgeraspte Parmezaan, plus eventueel iets voor het opdienen
  • zout
  • 300 gr Farfalle

Verhit de olie en de boter voorzichtig in een koekenpan en laat de boter smelten. Zet het vuur iets hoger en fruit de ui en de pancetta, totdat de ui gaar en de pancetta goudbruin is. Roer er de erwten en desgewenst munt door, doe er de hete bouillon en de kaas bij, leg het deksel op de pan en laat alles 3-4 minuten op niet te hoog vuur pruttelen of totdat de erwten gaar zijn en al het water is opgenomen.

Breng intussen een grote pan water met wat zout aan de kook en laat de farfalle al dente gaar worden (volg de aanwijzingen op de verpakking) Laat ze uitlekken en roer ze goed door de saus. Zet ze direct op tafel, desgewenst met nog wat geraspte kaas bestrooid.

Farfalleconpancettaepiselli2

Bron: Gennaro’s favoriete Italiaanse familierecepten van Gennaro Contaldo.

Geef een reactie

