Vlechtbrood met zonnebloem- en pompoenpitten

7 Jul

Toen ik laatst de Winston had gevlochten, gaf ik al aan dat ik ook wel eens een ander vlechtbrood wilde maken. In mijn map met broodrecepten zat een recept van een vlechtbrood uit de Allerhande van november 2011. Ik had het recept dus nog nooit gemaakt, wilde eerst weten hoe dat vlechten nu precies ging. Het was een brood op de “ouderwetse” manier gevlochten met 3 strengen. Ik zag er wel een uitdaging in om het met vier vlechten te maken. In één van mijn broodbakboeken stonden stap voor stap foto’s om een 4-vlecht te maken. Ik moet zeggen dat ik een paar keer de foto’s moest bestuderen om ze te begrijpen. Nog lastiger was het om me te concentreren op het vlechten en tussendoor ook nog eens de foto’s te maken, dus bijvoorbaat mijn excuses voor de kwaliteit van de foto’s. Toch hoop ik dat ze duidelijk genoeg zijn om ze als voorbeeld te gebruiken. In de Allerhande werd 800 gram volkorenmeel gebruikt, ik heb dit vervangen door 350 gr volkorenmeel en 450 gr tarwebloem. Het is een heerlijk brood geworden!

Vlechtbrood22

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 14 gr droge gist
  • 1 el vloeibare honing
  • 800 g volkoren tarwemeel + extra voor bestuiven 0f 350 gr volkorenmeel en 450 gr tarwebloem
  • 1 bakje zonnebloempitten (95 g)
  • 1 bakje pompoenpitten (100 g)
  • 1 ei, losgeklopt 

Doe de gist en honing in een kom en voeg 200 ml lauw water toe. Laat 3 min. staan tot het gistmengsel begint te schuimen.  

Meng het meel met 1 el zout in een grote kom. Voeg het gistmengsel en 300 ml lauwwarm water toe. Kneed tot een soepel deeg. Is het te droog, voeg dan extra water toe. Is het te vochtig, voeg dan extra bloem toe. Houd van de pitten elk 1 el achter voor de garnering. Doe de rest bij het deeg. Kneed minimaal 5-10 minuten. Vorm een balvan het deeg. Laat 1 uur rijzen in een afgedekte kom op een warme plaats, tot de bal 2 keer zo groot is.

Kneed de lucht uit het deeg en verdeel in 3 of 4 gelijke rollen. Vlecht ze tot een langwerpig brood.(Bij 4 strengen kijk op de foto’s)

Vlechtbrood2 Vlechtbrood3 Vlechtbrood4 Vlechtbrood5 Vlechtbrood6 Vlechtbrood7 Vlechtbrood8 Vlechtbrood9 Vlechtbrood10 Vlechtbrood11 Vlechtbrood12 Vlechtbrood13 Vlechtbrood14 Vlechtbrood15 Vlechtbrood16 Vlechtbrood17 Vlechtbrood18 Vlechtbrood19 Vlechtbrood20

Leg op een met bakpapier beklede bakplaat. Bestuif met wat bloem en bedek met een schone, vochtige theedoek. Laat nog 1 uur rijzen.  

Verwarm ondertussen de oven voor op 190° C. Bestrijk het brood met het ei en bestrooi met de pitten.

Vlechtbrood21

Bak het brood in het midden van de oven in ca. 40 min. goudbruin en gaar.

Vlechtbrood1

Bron: Allerhande 11-2011

5 Reacties to “Vlechtbrood met zonnebloem- en pompoenpitten”

  1. Caroline Brouwer juli 7, 2013 bij 11:28 am #

    Knap hoor! Als ik er aan begin, zal ik het allemaal eens goed bestuderen, want dat vlechten lijkt me nog een heel gedoe!

    • kookgekwilma juli 7, 2013 bij 11:40 am #

      Gewoon in alle rust doen. Jij hebt de originele foto uitleg ook. Staat in het boek Hoe bak ik brood. Het brood is enorm, maar wel erg lekker. 🙂

  2. Levine juli 7, 2013 bij 12:01 pm #

    Leuk is dat vlechten hè. Voor een uitleg over een 4-vlecht kan je ook hier kijken http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/2007/05/gevlochten-brood-1.html

  3. PS by Dila juli 9, 2013 bij 11:07 pm #

    Ziet er heerlijk uit! Maak eigenlijk nooit brood, toch maar een keer gaan doen.

Geef een reactie

