Gelato ai lamponi e limone

2 Jul

Dat ik graag Italiaans kook is inmiddels geen geheim meer. De pasta zelf maken, daar draai ik mijn hand niet meer voor om. Bij een Italiaans etentje serveer ik Ciabatta die ik zelf gebakken heb. Als dessert heb ik vele malen een lekkere Semifreddo op tafel gezet, maar wat ik nog niet zelf gemaakt heb, is ijs. Ik heb (nog) geen ijsmachine, dus de eerste keer ijs maken moest maar op ambachtelijke wijze: Om het half uur het mengsel doorroeren. Binnenkort hoop ik een “ijsmaker” voor mijn Kenwood aan te schaffen, zodat ik daar de heerlijkste soorten ijs mee kan maken. Tot die tijd zal ik het op de manier zoals hieronder beschreven moeten maken. De combinatie frambozen en citroenschil is lekker fris en niet te zoet!

Gelatoailamponielimone

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 200 gr frambozen
  • 85 gr suiker
  • 3 eidooiers
  • 1,5 dl melk
  • 1 dl slagroom
  • geraspte schil van 1 citroen

Zet een geschikte lege plastic diepvriesdoos in de vriezer. Pureer de helft van de frambozen glad en meng er 10 gram suiker door. Zet opzij.

Klop de eidooiers met de overgebleven suiker in een kom romig tot de suiker is opgelost. Verwarm de melk met de slagroom in een pan. Neem hem van het vuur en roer het mengsel door de dooiermassa. Giet alles in de pan, zet hem op laag vuur en verwarm de vla al roerend met een houten lepel tot hij licht gebonden is. Neem hem weer van het vuur en roer de frambozenpuree, citroenrasp en overgebleven hele frambozen erdoor.

Haal de diepvriesdoos uit de vriezer en vul hem tot ongeveer driekwart met het frambozenijsmengsel (giet wat je over hebt in een andere diepvries doos). Laat het ijsmengsel iets afkoelen en zet het zonder deksel in de vriezer. Haal het er na 30 minuten uit, roer goed en zet het terug. Laat het weer 30 minuten staan en herhaal het omroeren en vriezen tot het glad ijs is. Zet het tot gebruik afgedekt in de vriezer. Je kunt het ijs natuurlijk ook volgens het voorschrift in een ijsmachine maken.

Bron: De streken van twee gulzige Italianen van Antonio Carluccio en Gennaro Contaldo.

2 Reacties to “Gelato ai lamponi e limone”

  1. Simome juli 2, 2013 bij 11:52 pm #

    Nou lijkt me niks mis mee om je ijs op deze manier te doen. Ik heb wel een ijsmaker maar ben er niet altijd even tevreden over…. Zal vast aan mij liggen maar toch… Dit ziet er net zo goed uit!

    • kookgekwilma juli 3, 2013 bij 8:25 am #

      Ik vond het ook niet vervelend om te doen. Heb gewoon een kookwekker op 30 minuten gezet en roeren maar. Maar toch….. Die ijsmachine voor de Kenwood…… 😉

Geef een reactie

