Winston (van Heel Holland Bakt)

24 Jun

Vorige week kreeg ik de tip om ’s avonds naar Heel Holland Bakt te kijken, het thema was namelijk brood. Het was de derde aflevering en de eerste twee had ik dus gemist. De kandidaten moesten eerst een focaccia bakken, daarna een vlecht/knoopbrood en als laatste moesten zij een mand met diverse broodjes aanleveren. De Winston, zoals het vlechtbrood genoemd werd, trok mijn aandacht. Ik had namelijk nog nooit een brood gevlochten, hoewel ik dit al heel lang wil doen. De kandidaten krijgen het deeg in gerezen toestand aangereikt en konden meteen aan de slag. Zij moesten volgens tekening vlechten, want niet helemaal meeviel, zag ik. Na de uitzending heb ik het recept op de site van Heel Holland Bakt opgezocht en uitgeprint. Het was een korte opsomming van ingrediënten en bereiding, dus heel summier vond ik. Behalve verse gist, had ik alles in huis om de volgende dag het brood te gaan maken. In plaats van verse gist heb ik droge gist gebruikt. Terwijl mijn deeg stond te rijzen, zag ik op Twitter en FB dat Winston de gemoederen al goed bezig hield. Het deeg rees erg mooi, het opbollen van de stukjes deeg was ook geen probleem. Maar toen moest ik gaan vlechten. Eigenlijk viel me dat 100% mee. De tekening was duidelijk. Alleen het laatste deel van de beschrijving (het vormen van de bol) vond ik erg onduidelijk. Naar eigen idee heb ik toen de losse strengen onder het brood gevouwen om daarna het brood met de handen voorzichtig op te bollen. Voor een eerste keer vlechten was ik zeker niet ontevreden. Wel ben ik erachter gekomen dat ik het maken van de strengen wel wat beter mag doen, deze waren namelijk niet zo mooi glad. Inmiddels heb ik op internet gezien hoe ik dat een volgende keer moet doen. Maar nu ging het me vooral om het vlechtwerk.

Winston1

Ingrediënten

  • 500 gram bloem
  • 10 gram zout
  • 10 gram suiker
  • 275 ml volle melk
  • 30 gram margarine
  • 30 gram roomboter
  • 20 gram verse gist of 8 gr droge gist
  • Ei, om mee af te strijken

Meng de bloem, suiker, melk, margarine, roomboter en gist door elkaar en kneed hiervan in 10-15 minuten een mooi glad en elastisch deeg. Voeg na 5 minuten kneden het zout toe. Doe het deeg in een met olie ingevette kom, keer het een paar maal zodat het deeg helemaal met olie bedekt is en dek het af met plasticfolie of een douchemuts. Laat het op kamertemperatuur 60 minuten rijzen tot het in volume is verdubbeld.

Stort het deeg op een met olie ingevette werkplek, druk de lucht eruit en verdeel het deeg in 6 gelijke stukjes. Bol de stukjes op en laat ze afgedekt 10 minuten rusten.

Winston2

Rol ieder bolletje uit tot een streng van 60 cm.

Winston3

Vorm een Winston volgens onderstaande 5 foto’s.

1.Winston4

2.Winston5

3.Winston6

4.Winston7

5.Winston8

Vouw daarna de losse uiteinden onder het brood en bol het brood voorzichtig met beide handen op tot een mooie ronde bol en zorg ervoor dat hierbij de “knoop” aan de bovenkant komt.

Bestrijk het brood met losgeklopt ei, dek het af en laat het 45 minuten rijzen. Verwarm ondertussen de oven voor op 210̊ C. Bak het brood in 25 minuten gaar en goudbruin.

Bron: Heel Holland Bakt.

7 Reacties to “Winston (van Heel Holland Bakt)”

  1. Matthieu juni 24, 2013 bij 9:08 am #

    Door die onduidelijkheid in het recept, was het voor mij dus ook niet helemaal duidelijk! Ze hadden er beter opbollen in plaats van oprollen neer kunnen zetten! Complimenten voor je uitleg en foto’s!

  2. Simome juni 24, 2013 bij 10:27 am #

    Phoe, ik vind brood bakken zelf al ingewikkeld genoeg zonder ook nog eens te vlechten maar je legt het heel duidelijk uit dus wie weet waag ik me er nog eens aan!

    • kookgekwilma juni 24, 2013 bij 4:59 pm #

      Dank je Simone. Ik wil nu ook andere vlecht broden gaan proberen. 🙂

  3. bloemenoor juni 25, 2013 bij 3:54 pm #

    Leuk dat je hem uitgeprobeerd hebt!

Geef een reactie

