Risotto alle fragole

21 Jun

Jarenlang was ik geen liefhebber van aardbeien. Sinds ik dit blog heb zoek ik steeds naar nieuwe recepten en dan kom ik onvermijdelijk ook recepten tegen met aardbeien. Inmiddels is mijn smaak ten aanzien van aardbeien wel wat veranderd, ik vind ze nu zelfs erg lekker! Deze risotto met aardbeien was ik al eens eerder tegengekomen in een kookboek en ik was erg nieuwsgierig hoe dat zou smaken. Ik was een beetje bang dat het erg zoet zou zijn, maar dat viel heel erg mee. Het recept komt uit  De Zilveren Lepel en daarin wordt gebruik gemaakt van koffieroom, maar dat heb ik vervangen door kookroom. Ook heb ik de hoeveelheid bouillon wat aangepast, want er stond 1,5 l voor dit gerecht en dat maakt de risotto wel erg nat. Persoonlijk denk ik dat een liter groentebouillon genoeg is.  Het is een echt zomer gerecht, heerlijk voor een warme dag!

risottoallefragole

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 1-1,5 l groentebouillon
  • 100 gr boter
  • 1 ui, fijngehakt
  • 350 gr risottorijst
  • 350 ml droge witte wijn
  • 300 gr aardbeien, ontkroond
  • 250 ml kookroom
  • zout en peper

Breng de bouillon aan de kook. Smelt in een andere pan de helft van de boter, voeg de ui toe en fruit hem 5 minuten op laag vuur; roer af en toe. Doe er de rijst bij en roer tot alle korrels met boter bedekt zijn. Giet er de wijn bij en laat hem verdampen. Doe er een soeplepel bouillon bij en roer tot al het vocht is opgenomen. Ga op die manier soeplepel na soeplepel door en blijf roeren tot de rijst beetgaar is geworden. Dat duurt 18-20 minuten. Houd intussen een paar aardbeien apart, pureer de rest en roer ze ongeveer halverwege de kooktijd door de risotto. Laat de rijst bijna gaar worden, roer er de room door en breng het gerecht met zout en peper op smaak. Garneer het met de achtergebleven hele aardbeien en zet het op tafel.

Bron: De Zilveren Lepel.

4 Reacties to “Risotto alle fragole”

  1. Marion juni 21, 2013 bij 10:15 am #

    Lijkt me erg lekker en niet zwaar. Ik ga het proberen, raak ik eindelijk van die risottorijst af:-)
    Vandaag op mijn blog aardbeientaart. Proberen waard:-)

    • kookgekwilma juni 21, 2013 bij 2:19 pm #

      En je kan zoveel lekkere gerechten met risotto maken. Ik at vorige week in Rome risotto met peer en pecorino, was ook heerlijk! Ik ga even kijken naar je aardbeientaart! 🙂

      • Marion juni 22, 2013 bij 8:51 pm #

        Ik volg je blog. Zal dus extra letten op risotto-recepten:-)

      • kookgekwilma juni 23, 2013 bij 11:33 am #

        Wat ook lekker is om te maken van restjes risotto: Arancini! Staat op op dit blog! 🙂

Geef een reactie

