Rigatoni all’amatriciana

19 Jun

Voorafgaand aan ons tripje naar Rome, heb ik natuurlijk wat informatie opgedaan in diverse boeken. Ook het eten kwam daarin aan bod en het was mij wel duidelijk dat we in Rome Bucatini all’amatriciana moesten eten. Bucatini all’amatriciana is niet afkomstig uit Rome zelf, maar uit het plaatsje Amatrice, vlak bij Rome. Na ons bezoek aan de St. Pieter basiliek hadden we trek gekregen en gingen we op zoek naar een restaurantje in een van de vele zijstraatjes. We vonden een tafeltje in de schaduw en een bord met Bucatini all’amatriciana werd besteld. Ik heb geprobeerd om dit gerecht met een vork te eten, zoals de Italianen doen, maar ik moest de strijd opgeven. De sliertjes waren van een dusdanige lengte dat ze niet makkelijk om de vork te draaien waren en al snel alle kanten uitschoten. Met een witte broek aan, vond ik dat niet prettig, dus heb ik er het bijgeleverde mes bij gebruikt. Eenmaal weer thuis wilde ik dit gerecht natuurlijk zelf ook maken. Helaas kon ik niet aan Bucatini komen, dus heb ik Rigatoni gebruikt. In “De streken van twee gulzige Italianen” staat dat guanciale kinnebakspek (ook wel wangspek genoemd) is en dat dat eventueel vervangen kan worden door pancetta, hoewel deze minder geurig is. Ik zal binnenkort eens naar een Italiaanse delicatessenwinkel gaan om de juiste ingrediënten te kopen.

Rigatoniall'amatriciana

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 400 gr Rigatoni of Bucatini
  • 80 gr pecorino

Saus:

  • 130 gr guanciale of pancetta, kleingesneden
  • 1 kleine ui, fijngesneden
  • 3-4 el extra vergine olijfolie
  • 1 pittige rode chilipeper, fijngehakt
  • 2 el droge witte wijn
  • 500 gr romatomaten, in vieren

Doe voor de saus de guanciale of pancetta en ui in een braadpan met olie en chilipeper en bak alles rustig 4-5 minuten. Roer de witte wijn en de tomaten erdoor en laat de saus 15-20 minuten onder af en toe roeren zachtjes pruttelen.

Breng intussen een grote pan met ruim, lichtgezouten water aan de kook en kook hierin de pasta al dente. Giet de rigatoni af en roer ze door de saus. Dien het gerecht op, royaal bestrooid met geraspte pecorino.

Bron: De streken van twee gulzige Italianen van Antonio Carluccio en Gennaro Contaldo.

8 Reacties to “Rigatoni all’amatriciana”

  1. Paul Oosten juni 19, 2013 bij 9:39 am #

    Heb het ook eens gemaakt met die bucatini.
    Idd heel onhandig eten. Ik kreeg die ‘benzineleidingen’ ook niet netjes naar binnen met een vork …

    • kookgekwilma juni 19, 2013 bij 10:02 am #

      Hahaha, ben blij dat ik niet de enige ben met dat probleem Paul!😉

  2. Italiaans koken met Antoinette juni 19, 2013 bij 9:42 am #

    Oefenen, oefenen😉. Heerlijk! Misschien wel mijn favoriete pasta en ik hou zo van pikant als het warm is!

  3. Caroline Brouwer juni 19, 2013 bij 12:46 pm #

    Dat mes erbij heb je toch wel stiekem gedaan, zodat de Italianen het niet zagen, hoop ik!😉

  4. lekkerhappen juni 19, 2013 bij 1:57 pm #

    Lijkt me lekker!

Geef een reactie

