Gnocchi di patate

10 Jun

Een paar maanden geleden had ik een poging gedaan om gnocchi di patate te maken, maar het mislukte. De gnocchi bleef aan elkaar zitten, was niet droog genoeg. Vorige week heb ik weer een poging gedaan met het recept uit de Zilveren Lepel en weer mislukte het (was dus hetzelfde recept als de eerste keer). Weer waren ze niet droog. Nou heb ik nog een heel mapje met recepten uit een ver verleden liggen en ik wist zeker dat daar ook een recept van gnocchi bij moest zitten en dat dat recept wel klopte. Ik heb beide recepten vergeleken en de hoeveelheid aardappels was bij beiden gelijk, maar de hoeveelheid bloem niet. Gisteren heb ik dus weer een poging gedaan, maar nu met het recept uit mijn mapje. De gnocchi was nu mooi droog en bleef niet plakken. Ik heb het geserveerd met een saus van gesmolten boter, magor en wat kookroom. Nog wat kookvocht van de gnocchi toegevoegd (niet teveel) en er Parmezaanse kaas over gestrooid.

Gnocchidipatate

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 1 kg aardappels
  • 300-400 gr bloem, plus iets extra’s om te bestuiven
  • zout

Stoom de aardappels 25 minuten of tot ze gaar zijn. Pureer ze nog warm door de pureeknijper of prak ze fijn met eenvork. Roer er de bloem en wat zout door en kneed er een zacht, elastisch deeg van. Let goed op de verhouding tussen aardappels en bloem: als je te veel bloem neemt, worden de gnocchi hard; als je te veel aardappel neemt, kunnen ze in het water uit elkaar vallen. Maak lange rollen van iets meer dan 1,5 cm dik en snijd ze in stukjes van 2 cm. Druk er voorzichtig met de duim een kuiltje in of maak er met een vork ribbeltjes in en leg ze op een met bloem bestoven theedoek. Breng een grote pan water met wat zout aan de kook, doe er steeds een paar gnocchi tegelijk in en haal ze er met een schuimspaan uit zodra ze komen bovendrijven. Laat ze uitlekken, leg ze op een warme schaal en overgiet ze met een saus naar keuze.

4 Reacties to “Gnocchi di patate”

  1. sneksniltje juli 4, 2013 bij 1:33 pm #

    Ik ben dol op gnocchi, maar ben geen keukenprinses. Maar aangezien dit receptje me echt niet zo moeilijk lijkt, zal ik het toch eens proberen. Nog een vraagje: gebruik je patisseriebloem, dus de gewone niet-zelfrijzende bakbloem hiervoor ?
    Bedankt voor het receptje,
    ’n vrolijke groet,
    sneksniltje

    • kookgekwilma juli 4, 2013 bij 1:36 pm #

      Hallo Sneksniltje, geen zelfrijzendbakmeel gebruiken hoor, gewone bloem is goed. Ik hoop dat het lukt met het gnocchi maken. Succes.
      Groetjes, Wilma.

  2. Hans Verheul november 1, 2013 bij 8:17 pm #

    Mist er dan niet een ei bij het maken van het deeg?
    Ik lees overal dat je zo’n 330 gram meel moet gebruiken op 1 kg aardappelen én 1 ei (of 2 eidooiers). Als je geen ei gebruikt, dan mis je toch een stuk binding in het deeg?
    PS: ik heb het nog niet gemaakt. Het plan is om het komende zondag eens te gaan proberen. Ik ben nu een recept aan het uitzoeken.

    • kookgekwilma november 1, 2013 bij 8:41 pm #

      Dit recept heb ik van een Italiaanse en er wordt geen ei in gebruikt. Het is een mooi zacht deeg, dat voel je direct tijdens het kneden. Ik heb ook nog andere recepten geprobeerd, maar dit werkte voor mij het beste. Je kan natuurlijk altijd nog een ei toevoegen als het deeg niet naar je zin is. Mijn ervaring is dat het niet nodig is. Succes zondag! Groetjes, Wilma.

Geef een reactie

