Crostata di fragole

29 Mei

Zo heel af en toe koop ik het blad La Cucina Italiana. In het mei nummer van dit jaar staat een lekkere crostata met aardbeiden en aangezien man en dochters gek zijn op aardbeiden, leek mij dat wel iets om ze mee te verwennen. Toen ik de beschrijving goed ging doorlezen, zag ik dat ik met Grand Marnier moest flamberen. Grand Marnier had ik niet in huis en flamberen had ik nog nooit gedaan. Afgelopen zaterdag heb ik een fles Grand Marnier gehaald bij de slijter en op zondag alles klaar gezet om de crostata te maken. Ietwat nerveus ging ik aan de slag. Het deeg voor de bodem was zo gemaakt en de aardbeien waren ook zo schoon. De Grand Marnier stond al afgemeten klaar, dus het flamberen kon beginnen. Voor de zekerheid heb ik de blusdeken klaar gelegd, want je weet tenslotte maar nooit. Ik kook keramisch, dus “even” een vlam in de pan werken ging niet. Ik vond het maar een eng idee en was enigszins bang voor mijn keukenkastjes. Toen ik de Grand Marnier bij de gekarameliseerde suiker had gegoten heb ik de pan onder de afzuigkap en kastjes vandaan gehaald en ben ik gaan flamberen. Dat was geen slechte keuze, want de vlammen waren behoorlijk hoog. Al met al ben ik wel weer een ervaring rijker op culinair gebied: het flamberen! De taart smaakte prima en ’s avonds was er nog maar één puntje over……. zegt genoeg toch?

Crostatadifragole1

Ingrediënten voor 8 personen:

  • 300 gr aardbeien
  • 300 gr bloem
  • 185 gr boter (160 gr + 25 gr)
  • 100 gr poedersuiker
  • 2-3 el sinaasappellikeur (bijv. Grand Marnier)
  • 5 hardgekookte eidooiers
  • 2 eiwitten
  • citroen- basterdsuiker- zout

Benodigdheden: vershoudfolie- zeef- deegroller-taartvorm van 22-24 cm Kneed de bloem met 160 gr zachte boter en poedersuiker tot een kruimelig deeg. Voeg een snufje zout, 1 eiwit en wat geraspte citroenschil toe. Druk de hardgekookte eidooiers boven het deeg door een zeef. Kneed het deeg verder tot het zacht en glad is. Wikkel het deeg in vershoudfolie en leg minstens 30-40 minuten in de koelkast. Snijd de aardbeien in partjes. Smelt de resterende 25 gr boter met 2 el basterdsuiker. Voeg wanneer de suiker begint te karamelliseren de likeur toe. Steek de alcohol aan door de pan schuin te houden in de vlam van het gasfornuis of steek het voorzichtig aan met een lucifer. Voeg als de vlam gedoofd is 2 el water toe en laat de klontjes suikerkristallen smelten. Voeg de aardbeien toe en karamelliseer ze ca. 3 minuten. Zet het vuur uit als het sausje stroperig wordt. Schenk de aardbeien op een bord en laat afkoelen. Verwarm de oven voor op 180̊ C (hetelucht). Rol 2/3 van het deeg uit tot een dunne lap en bekleed de taartvorm. Bedek de rand met ca. 2 cm deeg. Vul de vorm met de aardbeien en maak de taart af met repen deeg. Crostatadifragole2 Bestrijk de taart lichtjes met losgeklopt eiwit en bestrooi met basterdsuiker. Bak de taart ca. 10 minuten in de oven. Zet de oven op de conventionele stand en bak de taart onder in de oven ca. 25 minuten verder. Bron: La Cucina Italiana Mei 2013

4 Reacties to “Crostata di fragole”

  1. Caroline Brouwer mei 29, 2013 bij 11:16 am #

    Het ziet er zalig uit Wilma! Apart die hardgekookte eidooiers door het deeg.

    • kookgekwilma mei 29, 2013 bij 11:19 am #

      Was voor mij niet vreemd hoor. Bij de Biscotti all’uovo con marmellata zaten er drie hardgekookte eidooiers door het deeg. En die koekjes waren heerlijk. 🙂

  2. Marion mei 30, 2013 bij 9:55 am #

    Ziet er erg lekker uit. Ik ga hem zeker maken.

Geef een reactie

