Paul Hollywood’s Classic Sourdough

27 Mei

Met veel plezier heb ik de afleveringen van Paul Hollywood’s Bread bij de BBC bekeken. Het gemak waarmee deze man broden maakt en bakt, werkt aanstekelijk. Zo’n aflevering duurde maar een half uurtje en in die tijd bakte hij brood en maakte ook nog eens een gerecht met dat zelfde brood. Dan lijkt het allemaal wel erg makkelijk, maar gelukkig weet ik beter. Voor brood bakken moet je tijd vrijmaken. En geduld hebben. Er zit al gauw 3 uur in het bakken van een lekker brood. En als je dan een brood wil bakken op basis van alleen maar zuurdesem en geen gist, duurt het nog langer. Zo ook het Classic Sourdough van Paul Hollywood. Dat wilde ik wel eens maken. Ik had actief zuurdesem, dus op zekere dag ben ik bijtijds de keuken ingegaan. Alle ingrediënten klaargezet en kneden maar. Hiervoor heb ik gelukkig een Kenwood in de keuken staan. Om 9.00 uur zat het deeg in een met olie ingevette grote kom om vervolgens 5 uur te rijzen. Om 14.00 uur was het deeg voldoende gerezen en mocht ik alle lucht weer voorzichtig uit het deeg drukken en daarna kon ik met het “stretch and fold” beginnen; het deeg uitrekken en weer vouwen. Vervolgens heb ik een mooie bol van het deeg gemaakt en die in een met bloem en semolinameel bestoven rijsmandje geplaatst. Dit in zijn geheel in een grote plasticzak gedaan en op een warme tochtvrije plek gezet. Het rijzen moest nu 4-8 uur duren. ’s Avonds om 19.30 u heb ik de oven voorverwarmd op 220̊ C en drie kwartier later het brood in de oven gedaan.

ClassicSourdough1

Onderin de oven heb ik een braadslede met kokend water gezet. Dit zorgt ervoor dat de korst mooi knapperig en krokant wordt.  Na 30 minuten moest de temperatuur verlaagd worden naar 200̊ C om het brood in nog eens 15-20 minuten verder af te bakken. Al met al een proces van ruim 12 uur, maar met als eindresultaat een heerlijk krokant brood. De volgende dag heb ik het brood 5 minuten in een hete oven opgepiept en daarna lekker belegt met boeren belegen kaas en dat was smullen!

ClassicSourdough2

ClassicSourdough3

Kijk voor de broodrecepten van Paul Hollywood op de site van de BBC.

2 Reacties to “Paul Hollywood’s Classic Sourdough”

  1. Maxime september 7, 2013 bij 8:44 pm #

    Hoi Wilma,
    Ik volg je blog al een aantal maanden, en heb zeer lekkere dingen voorbij zien komen! Nu wil ik aankomende week graag een brood gaan bakken, maar dit zal voor mij de eerste keer zijn. Het lijkt mij erg lastig om met het gist te werken.
    En aangezien op je site veel broden staan, denk ik dat hiertussen wel een goed recept staat om mee te beginnen. Zou je me kunnen zeggen welk recept ik goed kan gebruiken?
    Alvast heel erg bedankt!

Geef een reactie

