Polpettone al latte

24 Mei

Voor moederdag kreeg ik van mijn dochters het kookboek “De streken van twee gulzige Italianen” van Antonio Carluccio en Gennaro Contaldo. Ik ben er erg blij mee, want ik weet dat deze heren goeie recepten schrijven die niet moeilijk, maar wel heel erg lekker zijn. En het is een mooie aanvulling op het boek ‘De twee gulzige Italianen” van dezelfde heren, die ik een tijdje geleden heb toegevoegd aan mijn verzameling kookboeken. Uit het nieuwe kookboek komt het recept van deze Polpettone. In het boek staat dat de saus romig is, maar dat vond ik wel meevallen. Waarschijnlijk komt dat omdat ik halfvolle melk heb gebruikt. De volgende keer zal ik het eens met volle melk maken.

Polpettoneallatte

Ingrediënten voor 6-8 personen:

  • 500 gr varkensgehakt
  • 500 gr runderghakt
  • 150 gr prosciutto, ragfijn gehakt
  • 30 gr gedroogd broodkruim of paneermeel
  • zout en versgemalen zwarte peper
  • 3 eieren
  • 70 gr Parmezaan, vers geraspt
  • 20 gr fijngesneden peterselie
  • een snuf versgeraspte nootmuskaat
  • een beetje bloem, om te bestuiven
  • 60 gr boter
  • 2 uien, grof gesneden
  • 1 dl witte wijn
  • 2 laurierblaadjes
  • 1½ liter melk

Vermeng in een grote kom met de hand het varkens- en rundergehakt met ham, broodkruim, wat zout en peper, eieren, Parmezaan, peterselie en nootmuskaat. Verdeel het mengsel in twee gelijke porties en vorm van elk een stevige, bolle worst. Bestuif elke polpettone rondom met bloem. Zet ze opzij.

Smelt de boter in een grote pan en smoor de uien in 5 minuten zachtjes glazig. Neem de pan van het vuur en giet de uien door een fijne zeef; vang de boter op en gooi de uien weg. Verhit de opgevangen boter weer in de pan en bak de polpettoni allebei rondom bruin – voeg eventueel nog wat boter toe. Giet de wijn erover en laat hem verdampen. Doe de laurier en melk in de pan en breng hem aan de kook. Draai het vuur zo laag mogelijk, sluit de pan en stoof het vlees 2 uur. Schep de polpettoni voorzichtig uit de saus op een grote schaal, snijd ze in plakken en geef de romige saus erbij.

Bron: De streken van twee gulzige Italianen van Antonio Carluccio en Gennaro Contaldo.

2 Reacties to “Polpettone al latte”

  1. Nell Nijssen mei 25, 2013 bij 9:31 pm #

    Anderhalve liter melk?? Dat wordt wel erg waterige saus. Of niet?

    • kookgekwilma mei 25, 2013 bij 10:04 pm #

      Het vlees moet helemaal onder staan, dus met die anderhalve liter ging dat wel, maar ik denk dat de saus met volle melk wat dikker wordt.

Geef een reactie

