Torta di mele e Marsala

17 Mei

Voor moederdag wilde ik een taart bakken. Bij het doorbladeren van “De Italiaanse bakker thuis” had ik de naam van dit recept gezien en dacht dat het een appeltaart was. De meeste ingrediënten had ik al op voorraad, behalve de appels, dus die heb ik in huis gehaald. Toen ik het recept eens op mijn gemak ging doorlezen, bleek het geen echte taart te zijn, maar meer een soort applecrumble. Dan dat maar bij de koffie/thee dacht ik en daar heb ik geen spijt van gehad, want het was weer erg lekker. Ik heb het warm geserveerd.

Tortadimeleemarsala1

Ingrediënten voor 6 personen:

  • 1 kg moesappels
  • 50 gr suiker
  • 30 gr boter, gesmolten
  • rasp van 1 sinaasappel, bij voorkeur zonder waslaag
  • 3 el Marsala

Voor de bovenlaag:

  • 90 gr zelfrijzend bakmeel
  • 35 gr bloem
  • 50 gr boter, in blokjes
  • 2 el suiker
  • ½ tl kaneel
  • 1 groot ei, losgeklopt
  • ca. 3 el volle melk
  • 1½ el rietsuiker

Verhit de heteluchtoven tot 180˚C.

Schil de appelen, steek het klokhuis eruit en snijd elke appel in 8 parten. Doe de appelparten in een schaal met suiker, boter, sinaasappelrasp en marsala. Vermeng alles goed tot de appels een suikerlaagje hebben en doe ze in een ovenschaal van 1½ liter inhoud met een 5 cm hoge wand.

Dek de schaal af met aluminiumfolie en zet hem 15 minuten in de oven. Haal de schaal uit de oven, roer de inhoud om en zet hem afgedekt met aluminiumfolie nog 15 minuten terug in de oven. Maak intussen de bovenlaag.

Zeef bakmeel en bloem in een kom en wrijf met de vingertoppen de boter erdoor tot het mengsel eruit ziet als fijn broodkruim. Roer de suiker en kaneel erdoor en maak een kuiltje in het midden.

Roer met de steel van een houten lepel het losgeklopte ei en zoveel melk erdoor dat het een dik beslag is (zoals yoghurt)

Haal de schaal met appelen uit de oven en verwijder de folie.

Schep eetlepels beslag op de appelvulling tot het hele oppervlak is bedekt. Bestrooi het met de rietsuiker en zet de schaal nu 35 minuten in het midden van de oven. Steek er een sateprikker in om te zien of het deeg gaar is; hij moet er schoon en droog uitkomen.

Tortadimeleemarsala2

Serveer deze appelvlaai warm met slagroom erbij.

Tortadimeleemarsala3

Bron: De Italiaanse bakker thuis van Gino D’Acampo.

2 Reacties to “Torta di mele e Marsala”

  1. lekkerhappen mei 19, 2013 bij 3:08 pm #

    Dat ziet er jammie uit!

Geef een reactie

