Asparagi al formaggio

6 Mei

Wij eten graag asperges, maar kiezen eigenlijk altijd voor de witte variant. Nu het aspergeseizoen weer begonnen is, wilde ik wel eens iets maken met groene asperges. In één van mijn favoriete kookboeken stond dit recept van gegratineerde groene asperges. Helaas kon ik geen fontina vinden, dus heb ik die vervangen door Gruyere. We hebben zitten smullen van deze schotel!

Asparagialformaggio

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 1 kg groene asperges
  • zout
  • snufje suiker
  • boter, om in te vetten
  • 100 gr fontina, in plakjes
  • 50 gr parmezaanse kaas
  • 100 ml slagroom
  • versgemalen peper

Snijd de houtige uiteinden van de asperges af. Kook de asperges in circa 15 minuten beetgaar in licht gezouten kokend water met een snufje suiker. Verwarm de oven voor op 250˚ C.

Beboter een ovenschotel, laat de asperges goed uitlekken en schik ze in de schaal. Leg de plakjes fontina erop, strooi de parmezaanse kaas erover en schenk de room erbij. Laat de asperges 8 minuten gratineren in de oven. Strooi er vlak voor het serveren wat peper over.

Bron: Italië, cultuur en keuken.

5 Reacties to “Asparagi al formaggio”

  1. julivwee mei 6, 2013 bij 10:14 am #

    Heerlijk! Ik kies dikwijls voor de groene variant

  2. Anke mei 8, 2013 bij 5:21 pm #

    wel ik ga dat hier nu eens maken… in het aspergeseizoen eten we zowat asperges tot ze uit onze oren komen. Maar je kan er dan ook zo veel mee doen: natuur, in risotto, met pasta, .. en nu dus gegratineerd

    • kookgekwilma mei 8, 2013 bij 5:46 pm #

      Ze zijn er niet zo heel lang, dus we moeten er nu van genieten! Op vele manieren dus!🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Asparagi al formaggio | Italiaans Culinair.Com - mei 6, 2013

    […] Wij eten graag asperges, maar kiezen eigenlijk altijd voor de witte variant. Nu het aspergeseizoen weer begonnen is, wilde ik wel eens iets maken met groene asperges. In één van mijn favoriete kookboeken stond dit recept van gegratineerde groene asperges. Helaas kon ik geen fontina vinden, dus heb ik die vervangen door Gruyere. We hebben […] Lees meer […]

Geef een reactie

