Panini al gorgonzola

1 Mei

In het boek de Italiaanse bakker thuis van Gino D’Acampo staat het recept van deze broodjes. Bij het zien van de broodjes, liep het water liep me direct in de mond. Het deeg heb ik gekneed in de Kenwood, dus dat was geen probleem, maar toen ik de bolletjes moest vormen, viel het me op dat het deeg niet zo heel erg elastisch was. Ik kon er dus geen mooie gladde bolletjes van maken. Even was ik bang dat het compacte deegballen zouden worden, maar nadat de broodjes uit de oven kwamen en afgekoeld waren, heb ik er één open gemaakt en zag ik dat die van binnen toch wel mooi en luchtig was. De smaak was goed, hoewel ik de gorgonzola niet zo goed terug kon proeven. Ik had gorgonzola van de Lidl gebruikt en wel de “dolce” uitvoering. De volgende keer zal ik de “picante” uitvoering proberen.

Paninialgorgonzola1

Ingrediënten voor 12 broodjes:

  • 350 gr tarwebloem, plus extra om te bestuiven
  • 350 gr volkorenmeel
  • 7 gr instantgist
  • 1 tl zout
  • 200 ml warme volle melk
  • 250 ml warm water
  • 180 gr gorgonzola
  • 90 gr walnoten, grof gehakt

Bekleed 2 bakplaten met bakpapier.

Vermeng de bloem met volkorenmeel, gist en zout in een grote kom en maak een kuiltje in het midden. Giet de melk en het water erin en roer alles door elkaar tot een zacht deeg.

Stort het deeg op een met bloem bestoven werkvlak en kneed het 10 minuten. Kneed dan heel rustig de gorgonzola en de walnoten erdoor. Leg het deeg weer in de ingevette kom, bestrijk de bovenkant met olie en dek de kom af met plasticfolie. Laat het op een warme, tochtvrije plek 1 uur rijzen.

Stort het deeg weer op het bebloemde werkvlak. verdeel het in 12 gelijke porties en maar van elk een bal. Leg de deegballen op de bakplaten (leg ze niet te dicht bij elkaar) en dek ze af met plasticfolie. Laat de bolletjes op een warme, tochtvrije plek 45 minuten rijzen.

Verhit de heteluchtoven tot 220̊ C.

Verwijder de folie en bak de bolletjes in het midden van de oven in 20 minuten goudbruin. Haal ze uit de oven en laat ze op een rooster enigszins afkoelen.

Serveer de bolletjes warm of neem ze mee voor een picknick.

Paninialgorgonzola2

Bron: De Italiaanse bakker thuis van Gino D’Acampo.

Geef een reactie

