Penne con salsiccia

22 Apr

Onlangs was het weer Italiaanse week bij de Lidl en in de folder zag ik dat ze Siciliaanse worstjes in de aanbieding hadden. Ik heb een pakje worstjes gekocht. Er zaten 6 kleine worstjes in, totaal 300 gram.  Toen moest ik op zoek naar een recept waar deze worstjes in verwerkt zijn en dat vond ik in het boek “Italië, Cultuur en Keuken”. Het is geen moeilijk recept. Smaakt heerlijk met een salade erbij.

penneconsalciccia

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 250 gr salsiccia (Italiaanse worstjes)
  • 2 gele paprika’s
  • 2 tomaten
  • 2 el olijfolie
  • 1 ui, fijngesneden
  • 2 tenen knoflook, fijngesneden
  • 250 ml witte wijn
  • versgemalen peper
  • 1 el fijngesneden oregano
  • 350 gr penne
  • zout

Stroop het vel van de worstjes en snijd het vlees in plakjes. Halveer de paprika’s, verwijder de zaadlijsten en snijd het vruchtvlees in reepjes. Ontvel de tomaten, snijd ze in vieren, verwijder de zaadjes en snijd het vruchtvlees klein.

Verhit de olijfolie in een diepe koekenpan en bak hierin de ui en knoflook glazig. Voeg de plakjes worst en reepjes paprika toe en bak ze al omscheppend mee. Voeg de tomaten toe, schenk de wijn erbij en voeg peper en oregano naar smaak toe. Laat de saus 15-20 minuten sudderen.

Kook de pasta al dente in een grote pan met licht gezouten kokend water. Giet de pasta af, laat hem uitlekken en schep om met de saus. Warm het gerecht afgedekt nog 1-2 minuten door. Schep de penne op voorverwarmde borden.

Bron: Italië, Cultuur en Keuken.

2 Reacties to “Penne con salsiccia”

  1. Nell Nijssen april 23, 2013 bij 9:57 pm #

    En hadden deze worstjes een speciale Italiaanse smaak? Of meer het idee misschien? Ik wil over twee weken een etentje geven voor vrienden met als thema Italië. Ga dus nu even flink snuffelen tussen je recepten. In ieder geval staat de caponata al vast. Zoek eigenlijk nog een leuk toetje met limoncello (zonder rauw ei). Suggesties?

    • kookgekwilma april 24, 2013 bij 9:46 am #

      Goedemorgen Nell, ik had de worstjes nog nooit geproefd, maar vond ze niet heel sterk gekruid, wat ik eigenlijk wel gedacht had. Leuk dat je bij mijn recepten gaat kijken voor je etentje. Een toetje met Limoncello……. Die ik heb staan zijn wel met rauwe eieren, maar ik zal de kookboeken voor je induiken. Wie weet kom ik nog wat voor je tegen. Wordt vervolgt….

Geef een reactie

