Caponata Siciliana

19 Apr

Als ik een etentje organiseer probeer ik altijd weer een ander gerecht op tafel te zetten. In Eerlijk Italiaans van Antonio Carluccio zag ik dit recept van Caponata en dat leek mij wel een geschikt gerecht. Als bijgerecht voor een 4 gangen menu voor 6 personen was de hoeveelheid wel behoorlijk veel, maar de schaal ging toch aardig leeg en dat zegt wel genoeg denk ik……

Caponatasiciliana

Ingrediënten voor 4-6 personen:

  • 800 gr aubergine
  • 1 grote ui, gepeld en fijngesneden
  • 2 el olijfolie
  • 3 rijpe tomaten, in flinke blokken
  • 1 el tomatenpuree, met een beetje water verdund
  • 1 el suiker
  • 1 el kappertjes, afgespoeld
  • 20 groene ontpitte olijven
  • 1 el wittewijnazijn
  • fijngesnedenblaadjes en stengels van 1 struik bleekselderij
  • 1 el rozijnen
  • zout en peper
  • 1 el pijnboompitten (naar wens)

Snijd de auberginens met schil in blokjes van 3 cm en zet ze 5 minuten in koud water zodat ze minder olie zullen opnemen. Laat ze uitlekken.

Smoor de ui een paar minuten in een grote pan in de olie glazig en voeg dan de blokjes aubergine toe. Bak ze een minuut of toen tot ze zacht en gaar zijn. Doe de tomaten, verdunde tomatenpuree, suiker, kappertjes, olijven, azijn, bleekselderij, rozijnen en wat zout en peper erbij en stoof alles een minuut of dertig op laag vuur tot het een smeltendzachte combinatie is.

Je kunt naar smaak pijnboompitten toevoegen. Eet het gerecht warm of koud als bijgerecht of als zelfstandig gerecht met brood erbij.

Bron: Eerlijk Italiaans van Antonio Carluccio.

2 Reacties to “Caponata Siciliana”

  1. julivwee april 28, 2013 bij 1:31 pm #

    Ik probeer ook altijd iets anders als ik bezoek heb! Meestal maak ik zelf iets klaar voor de eerste maal 🙂 Dit kookboek heb ik ook al gelezen, er staan echt heel veel lekkere gerechten in.
    Groetjes

    • kookgekwilma april 28, 2013 bij 2:56 pm #

      Ik heb 2 kookboeken van Antiono Carluccio en ik vind zijn recepten duidelijk, maar vooral lekker. Het is bijna Moederdag en mijn dochters weten al waar ze me blij mee kunnen maken! 😉
      Veel kookplezier!
      Groetjes, Wilma.

Geef een reactie

