Paul Hollywood’s Bloomer

15 Apr

Sinds kort kunnen wij de BBC ontvangen. Ik had al vaak op Twitter berichten over mooie kookprogramma’s bij de BBC voorbij zien komen, dus ik was zeer benieuwd wat ik te zien zou krijgen. Ik viel met mijn neus in de boter, want er kwam een programma op BBC 2 over broodbakken: Paul Hollywood’s Bread. Ik had nog nooit van de man gehoord, maar ik was meteen verkocht. Hij bakt zijn broden met heel veel passie. Het eerste brood wat hij bakte was de Bloomer. Geen ingewikkeld recept, alleen werkt hij met koud water, terwijl ik tot nu toe alleen recepten heb gebruikt met warm water. Het deeg heeft iets meer tijd nodig om te rijzen, maar ach, dat had ik er wel voor over. De ingrediënten zijn voor één brood, maar het is wel een flink brood. Gelukkig maar, want het ging bij ons viertjes in één keer op, zo lekker was het!!!

Bloomer

Ingrediënten:

  • 500 gr tarwebloem
  • 10 g zout
  • 7 gr instant gist
  • 320 ml koud water
  • 40 ml olijfolie
  • extra olie en bloem voor het kneden

Doe de bloem, gist en zout in een grote kom en zorg ervoor dat het zout en de gist elkaar niet raken. Voeg de olijfolie en 240 ml water toe. Roer met je handen de ingrediënten door elkaar en voeg gelijk aan meer water toe. (misschien heb je niet al het water nodig) Kneed het totdat het loskomt van de kom en het een soepel ruw deeg is.

Giet wat olie op een schoon werkoppervlak en stort hier het deeg op. Kneed het 5-10 minuten tot het een mooi zacht deeg is. Plaats het deeg in een schone met olie ingevette kom en dek het af met plasticfolie. Laat het deeg op een warme rijzen tot het verdriedubbeld is.

Stort het deeg, als het goed gerezen is, op een bebloemd werkoppervlak en druk de lucht eruit door het herhaaldelijk te vouwen. Doe dit totdat alle lucht eruit is en het deeg zacht is.

Druk het deeg met je vingertoppen uit tot een rechthoek. Met de lange zijde voor je, vouw je de zijkanten naar het midden en rol je het deeg op (van je af of naar je toe). Zorg dat je een gladde bovenkant hebt en de naad aan de onderkant zit. Rol met je handen het deeg nog wat uit.

Plaats het deeg op een met bakpapier beklede bakplaat, dek het af met plasticfolie en laat het 1-2 uur rijzen op kamertemperatuur of tot het in volume verdubbeld is. Verwarm ondertussen de oven voor tot 220̊ C.

Sproei wat water over het deeg en bestrooi het met wat bloem. Maak met een scherp mes een paar diagonale sneden in het deeg. Plaats een kleine braadslede onderin de oven en doe daarin wat kokend water om stoom te creëren. Plaats het brood in het midden van de oven en bak het 25 minuten. Verlaag de temperatuur tot 200̊ C en bak het nog 10 minuten. Haal het brood uit de oven en laat het op een rooster afkoelen.

Bloomer2

 

Bron: Paul Hollywood’s Bread.

7 Reacties to “Paul Hollywood’s Bloomer”

  1. kokkerelles april 15, 2013 bij 8:20 am #

    500 gram bloem denk ik toch hè?

  2. Caroline Brouwer april 15, 2013 bij 9:01 am #

    Het ziet er schitterend uit. Heb je het echt met de hand gekneed of toch stiekem in je KW gedaan?

    • kookgekwilma april 15, 2013 bij 9:14 am #

      Hahaha, niks stiekem Caroline. Ik heb de KW niet voor niets toch? 😉

      • sonja april 15, 2013 bij 9:41 am #

        Gelukkig, ik ben blij met dit antwoord. Dan ga ik dit ook proberen,ha,ha!
        Dank voor de mooie recepten!

      • kookgekwilma april 15, 2013 bij 11:18 am #

        Graag gedaan Sonja!

Geef een reactie

