Biscotti all’uovo con marmellata

12 Apr

Toen ik het recept van deze heerlijke koekjes bekeek, was ik verbaasd, want in plaats van rauwe eidooiers gingen er hier hardgekookte dooiers door het deeg. Dat wilde ik wel eens uitproberen. Het deeg was met de Kenwood snel gemaakt. Nadat het deeg in de koelkast had gelegen, ben ik met mijn jongste dochter aan de slag gegaan. Samen hebben we de balletjes staan draaien, er een duim in gedrukt en er de abrikozenjam op gedaan. Pas na het bakken wel op, want de jam, die er soms nog afdruipt, is erg heet!

Biscotti

Ingrediënten voor circa 30 stuks:

  • 3 middelgrote eieren
  • 150 gr bloem
  • 90 gr fijne kristalsuiker
  • 50 gr zachte boter
  • 1tl vanille-extract
  • 2 el volle melk
  • 5 el abrikozenjam

Bekleed een bakplaat met bakpapier.

Kook de eieren in een steelpan in 10 minuten hard. Giet ze af, spoel ze met koud water af en pel ze. Splits de eieren in eiwit en eidooiers (het eiwit wordt niet gebruikt). Druk de dooiers door een zeef in een grote kom.

Zeef de bloem en suiker in de kom met eidooiers. Voeg de boter en vanille toe. Giet de melk erbij en roer alles in 5 minuten tot een glad deeg.

Verpak het deeg een stuk plasticfolie en leg het 45 minuten in de koelkast.

Verhit de heteluchtoven tot 180̊ C.

Snijd het deeg in ca. 30 walnootgrote stukjes. Rol ze tussen de handen tot balletjes.

Leg de deegballetjes op de beklede bakplaat en druk met de duim en holte in elk koekje.

Vul de holletjes met een theelepel met de abrikozenjam.

Bak de koekjes in het midden van de oven in 15 minuten goudbruin.

Haal ze uit de oven en laat ze op een rooster uitlekken. Serveer ze op kamertemperatuur.

Bron: De Italiaanse bakker thuis van Gino D’Acampo.

Eén reactie to “Biscotti all’uovo con marmellata”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Biscotti all’uovo con marmellata | Italiaans Culinair.Com - mei 3, 2013

    […] Toen ik het recept van deze heerlijke koekjes bekeek, was ik verbaasd, want in plaats van rauwe eidooiers gingen er hier hardgekookte dooiers door het deeg. Dat wilde ik wel eens uitproberen. Het deeg was met de Kenwood snel gemaakt. Nadat het deeg in de koelkast had gelegen, ben ik met mijn jongste dochter aan […] Lees meer […]

Geef een reactie

