Advocaatbavarois

29 Mrt

Zoals vele foodbloggers had ook ik “vroeger” een (multo)mapje waarin ik recepten bewaarde. Deze tikte ik dan ambachtelijk uit met mijn typemachine en gezien het aantal recepten in het mapje, was dat niet mijn favoriete bezigheid……. Een van de weinige recepten die het multomapje bevat is deze van de advocaatbavarois. Het is niet moeilijk te maken. Helaas kwam de bavarois niet zo heel mooi uit de vorm en dat heb ik geprobeerd te verhullen met slagroom en ook dit is niet zo mooi geworden. Toch wil ik jullie het recept niet onthouden, dus dan maar met een foto van een niet zo mooie, maar wel heel lekkere uitvoering! Fijne Paasdagen allemaal!!!

Advocaatbavarois

Ingrediënten:

  • 7 blaadjes gelatine
  • 2 eieren
  • 75 gr suiker
  • 3 dl melk
  • 2 dl advocaat
  • 125 ml slagroom
  • 1/2 el olie

In ruim koud water de gelatine ca. 10 minuten weken. Intussen de eieren splitsen. De dooiers met de helft van de suiker schuimig kloppen. De eiwitten met de rest van de suiker stijfkloppen. De melk verwarmen tot lauwe temperatuur. Lauwe melk door eiermengsel kloppen. Advocaat toevoegen. Mengsel in de pan terug schenken en op heel laag vuur ca. 10 minuten al roerende laten binden. (beslist niet laten koken!) De gelatine goed uitknijpen en al roerende in het melkmengsel laten oplossen. Mengsel laten afkoelen, af en toe roeren. De slagroom bijna stijfkloppen en eveneens erdoor scheppen. Dan de stijfgeslagen eiwitten er voorzichtig doorheen vouwen. Een puddingvorm met olie invetten. Het mengsel erin schenken en in de koelkast minstens 3 uur laten opstijven. (Tot zover kan dit gerecht van tevoren gemaakt worden)

Platte schaal op de puddingvorm leggen en samen omkeren. Even schudden en de pudding op de schaal laten glijden.

Eventueel garneren met toefjes slagroom en/of chocolaatjes.

6 Reacties to “Advocaatbavarois”

  1. gereon de leeuw maart 29, 2013 bij 9:12 am #

    Goedemorgen Wilma,

    Weet je dat ik jaren lang mijn befaamde sinaasappel bavarois maakte naar een recept uit de Avenue destijds. Ik heb het gele schriftje nog steeds en de receptkaart ook.

    Ik wens je mooie en inspiratievolle paasdagen.

    Groetjes Gereon

    • kookgekwilma maart 29, 2013 bij 9:16 am #

      Goedemorgen Gereon,
      Wat grappig! De Avenue las ik destijds ook. En je had toen ook nog de TIP en die kocht ik regelmatig. Zou niet meer weten waar ik het recept vandaan heb. Zag in mijn mapje ook dat ik er maar de helft van de bereiding in had staan hahaha. Die “goeie, ouwe tijd”! 😉
      Ik wens jou ook hele fijne paasdagen Gereon!

      Groetjes, Wilma.

  2. Caroline Brouwer maart 29, 2013 bij 9:46 am #

    Hallo Wilma,
    Je had niets moeten zeggen dat je bavarois er niet goed uit kwam, is niets van te zien op de foto. Volgens mij heb je de tupperware vorm gebruikt. Ik heb die ook en smeer hem altijd in met een neutrale olie (bv. sla olie of zonnebloemolie), dan komt alles er heel mooi uit. Ik heb ook nog zo’n multoband met oude recepten, maak er nog wel eens wat uit. Op de Tip-culinair had ik vanaf het begin een abonnement. Heb er helaas maar eentje van bewaard, een kerstnummer, waar ik 2 jaar geleden heerlijke desserts (hoe kan het ook anders) uit gemaakt heb. Die staan op mijn blog. Ik vind het nu jammer dat ik niet meer bewaard heb. Maar ja dat weggooien zit nu eenmaal in mijn aard. En och er zijn nu weer genoeg andere recepten om te maken!
    Fijne Paasdagen, Caroline

    • kookgekwilma maart 29, 2013 bij 9:52 am #

      Hoi Caroline,

      Ik was dus vergeten om er olie in te doen. Staat nog wel in het recept hahaha. Ik heb helemaal geen bladen meer van vroeger, best jammer. Tegenwoordig is het makkelijker om recepten te bewaren, dat kan digitaal, scheelt een hoop ruimte.

      Jij (en Johan) ook fijne Paasdagen en heel veel plezier met je Paasbrunch!
      Liefs, Wilma.

  3. Simone maart 29, 2013 bij 1:41 pm #

    Ziet er superlekker uit Wilma en inderdaad er is niks aan de bavarois te zien hoor.. 😉 Perfect voor de Paas! Fijne dagen!

    • kookgekwilma maart 29, 2013 bij 2:07 pm #

      Dank je Simone! Je begrijpt zeker wel dat deze de Paasdagen niet heeft gehaald! 😉 Jij ook fijne dagen!

Geef een reactie

