Pizzicotti (zoete zachte boterbolletjes)

25 Mrt

Ik was in de prijzen gevallen bij een win-actie van Joke Boon van Boonappetit met het kookboek “De Italiaanse bakker thuis” van Gino D’Acampo. Twee vliegen in één klap: Veel brood/bakrecepten en Italiaans, past precies in mijn straatje. Toen ik het boek zat door te bladeren wist ik gewoon niet wat te kiezen om als eerste te bakken, zoveel lekkere recepten staan erin. Toen ik deze broodjes zag, dacht ik meteen aan een brunch. De avond voordat ik ze ging maken had ik de eieren en de boter al buiten de koelkast geplaatst, dus ik kon de volgende dag zo aan de slag. Ik had flinke twijfels of het wel goed zou gaan, want bij het mengen van de ingrediënten bleef het een rulle massa. Toch maar die 30 minuten laten rusten en daarna de eieren toevoegen (precies zoals in het recept omschreven). Toen de eieren erbij zaten, werd het weer een vochtige massa (waar ik eigenlijk ook weinig vertrouwen in had), maar na 10 minuten kneden was het gewoon een mooi deeg. Ik blij!!! De rest van het proces verliep prima, dus ging ik alvast het recept hier op mijn blog schrijven. Toen schrok ik: Bij de ingrediënten stond suiker en die was ik vergeten toe te voegen……. Ach, de broodjes waren nu wat minder zoet dan de bedoeling was, maar met een plakje kaas of vleeswaren smaakten ze heerlijk.

Pizzicotti1

Ingrediënten voor 16 stuks:

  • 45o gr tarwebloem
  • 1 tl zout
  • 80 gr kristalsuiker
  • 10 gr instantgist
  • 150 gr zachte boter, gesmolten, plus extra om te bestrijken
  • 120 ml warme volle melk
  • 3 middelgrote eieren, losgeklopt
  • poedersuiker om te bestuiven

Bekleed een springvorm van 26 cm met bakpapier of vet het in met gesmolten boter.

Vermeng in een grote kom de bloem met zout, suiker en gist en maak een kuiltje in het midden. Giet er 50 gr gesmolten boter en de melk in en meng alles door elkaar. Zet de kom afgedekt met plasticfolie 30 minuten bij kamertemperatuur.

Werk geleidelijk de eieren door het deeg en kneed 10 minuten tot het zacht en glad is. Bestrijk de bovenkant met gesmolten boter, dek de kom af met plasticfolie en laat het deeg op een warme, tochtvrije plek 1½ uur rijzen.

Stort het deeg op een licht bebloemd werkvlak en druk de lucht eruit. Verdeel het in 16 gelijke porties en vorm er bolletjes van. Wentel ze door de overgebleven gesmolten boter en leg ze los van elkaar in de voorbereide vorm. Laat de bolletjes afgedekt met plasticfolie weer op een warme, tochtvrije plek 1 uur rijzen.

Pizzicotti2

(dit is na het rijzen)

Verhit de heteluchtoven tot 190̊ C.

Vet de bolletjes rustig in met de overgebleven boter en bak ze in het midden van de oven in 25 minuten mooi goudbruin.

Pizzicotti3

Zet de bolletjes op een rooster om het iets te laten afkoelen en serveer ze warm of op kamertemperatuur, royaal bestrooid met poedersuiker.

Bron: De Italiaanse bakker thuis van Gino D’Acampo.

12 Reacties to “Pizzicotti (zoete zachte boterbolletjes)”

  1. Caroline Brouwer maart 25, 2013 bij 8:18 am #

    Ze zien er heerlijk uit. Ik ga ze ook eens maken, maar dan wel met de suiker ;-))

    • kookgekwilma maart 25, 2013 bij 8:19 am #

      Smaakte echt niet slecht hoor Caroline, maar de volgende keer doe ik de suiker er wel bij!!! 😉

  2. gereon de leeuw maart 25, 2013 bij 8:18 am #

    Goedemorgen Wilma,

    Mooi brood zeg! Lekker. Ik krijg gasten met Pasen. Is dit brood bij jou te bestellen?

    Ik had al zo’n bruin vermoeden dat we veel uit het boek van Gino d’Acampo gingen lezen.

    Maak er een fijne dag van
    Gereon

    • kookgekwilma maart 25, 2013 bij 8:21 am #

      Goedemorgen Gereon, ik wil het brood best voor je maken hoor. Zeg maar wanneer je het komt halen! 😉

      Jij ook een fijne dag!
      Gr. Wilma.

  3. Leonie april 22, 2013 bij 12:25 pm #

    Zien er idd heerlijk uit. Gaan bij mij straks de oven in 🙂

    • kookgekwilma april 22, 2013 bij 1:54 pm #

      Leuk! Ik heb ze afgelopen zaterdag nog gebakken en vervolgens cadeau gedaan. X

  4. Marianne mjmb mei 17, 2013 bij 8:09 am #

    Goedemorgen Wilma, even een vraagje. Bij de ingredienten staat 150 gram gesmolten boter. In het recept doe je 50 gram? Ik heb alles er maar in gedaan, dat was toch ook de bedoeling?

    Groetjes, Marianne

    • kookgekwilma mei 17, 2013 bij 8:22 am #

      Goedemorgen Marianne,
      Dat was niet de bedoeling. De rest van de gesmolten boter gebruik je om de bolletjes door te rollen voordat ze in de vorm gaan en na het rijzen bestrijk je ze er nog een keer mee. Waren ze wel lekker?

      Groetjes, Wilma.

      • Marianne mjmb mei 17, 2013 bij 8:49 am #

        Foutje, dus….we zullen zien wat het wordt…je hoort het nog wel

      • kookgekwilma mei 17, 2013 bij 8:50 am #

        Komt vast goed! Succes!

  5. Marianne mjmb mei 17, 2013 bij 12:46 pm #

    We hebben net gegeten en ze waren erg lekker, dus toch goed gelukt. Houd jij eigenlijk nog veel boter over als je het doet zoals in het recept?

    • kookgekwilma mei 17, 2013 bij 12:53 pm #

      Ik heb de resterende boter opgemaakt met het bestrijken van de bolletjes voor het bakken. Wel fijn dat ze lekker waren!

Geef een reactie

