Tortellini ai funghi

1 Mrt

Ik liep al een tijdje rond met het idee om ook eens zelf tortellini te maken. Kookboeken genoeg, dus op zoek naar een duidelijk recept. In het kookboek “Italië, Cultuur en Keuken” staat een leuk hoofdstuk over pasta en daar kwam ik dit recept tegen. Ik moet toegeven dat ik me in het maken van de tortellini behoorlijk heb vergist. De pasta en de vulling maken was geen probleem, maar het vormen van de tortellini vereist toch wel enige vaardigheid, maar ik heb doorgezet en het is me gelukt! In de beschrijving staat dat de tortellini meestal wordt opgediend in bouillon of met vleesragout. Ik heb de tortellini gekookt in bouillon en in een andere grote pan heb ik wat boter gesmolten. De gare tortellini heb ik met een schuimspaan uit de bouillon geschept en in de pan met gesmolten boter gedaan. Daarna heb ik er nog wat bouillon aan toegevoegd. De schaal was hier in een mum van tijd leeg en dat zegt voor mij genoeg: Goedgekeurd door het gezin!

Tortellini1

Ingrediënten voor 4 personen:

Voor het deeg:

  • 1 gr saffraandraadjes
  • 300 gr pastameel (semola di grano duro), plus extra om te bestuiven
  • 1 ei en 1 eiwit
  • 2 el olie
  • ½ tl zout
  • 1 tl azijn

Voor de vulling:

  • 30 gr boter
  • 2 sjalotten, fijngesneden
  • 1 teen knoflook, fijngesneden
  • 300 gr champignons of bospaddenstoelen, fijngesneden
  • 2 el peterselie
  • 1 tl gedroogde tijm
  • zout en peper
  • 2 el geraspte Parmezaanse kaas

Week de saffraan in 2 eetlepels heet water. Strooi het meel in een kom, maak een kuiltje in het midden en schenk het saffraanwater door een zeefje in het kuiltje. Voeg het ei en het eiwit, de olie, het zout en de azijn toe en kneed alles tot een glad en soepel deeg. Voeg zo nodig nog wat water toe. Wikkel het deeg in plasticfolie en laat het 1 uur rusten in de koelkast.

Verhit de boter in een pan. Voeg de sjalot, knoflook en paddenstoelen toe en bak ze op matig vuur tot bijna alle vocht verdampt is. Voeg de peterselie, tijm en wat zout en peper toe. Laat het paddestoelenmengsel enigszins afkoelen en roer de Parmezaanse kaas erdoor. Zet het mengsel in de koelkast.

Tortellini2

Rol het pastadeeg uit tot een dunne lap. Snijd hieruit met een snijwiel vierkantjes van 6 cm. Schep op elk vierkantje een beetje van het paddenstoelenmengsel. (Let op! Het is snel te veel en dan kan je er geen driehoekje van vouwen)

Tortellini3

Klap de vierkantjes schuin dubbel, zodat je driehoekige kussentjes krijgt. Druk de randen stevig aan. Neem telkens een driehoekje en vorm dit tot een ringvormig buideltje op je wijsvinger, klap daarbij de middelste punt om, vouw de zijpunten om je wijsvinger en druk ze stevig tegen elkaar.

Tortellini4

Laat de tortellini 30 minuten drogen op een met meel bestoven theedoek. Kook ze al dente in een pan met licht gezouten kokend water.

Tortellini5

Bron: Italië, Cultuur en Keuken.

Tip: Serveer de tortellini in kokendhete bouillon.

4 Reacties to “Tortellini ai funghi”

  1. Francesca Kookt! maart 1, 2013 bij 11:05 am #

    Heerlijk Wilma! Deze gaat op mijn food wishlist🙂

  2. junglefrog maart 4, 2013 bij 6:36 am #

    Lekker Wilma! Ik moet dat toch ook eens gaan proberen. Ziet er goed uit!

Geef een reactie

