Tarallucci

18 Feb

Deze Tarallucci had ik eens gekregen van een Italiaan en die vond ik erg lekker. Toen ik het recept in de “Twee gulzige Italianen” tegenkwam, wilde ik ze natuurlijk ook zelf maken. Bij mijn eerste poging vond ik het deeg erg brokkelig. Volgens het recept moest ik 1½ dl warm water gebruiken. Het deeg moest ook maar 5 minuten gekneed worden, naar mijn idee te kort. Aangezien ik een recept altijd eerst volgens het boek volg, heb ik bij de tweede poging een paar dingen aangepast: Meer warm water en langer kneden. Ik heb de hoeveelheid water met 50 ml vermeerderd en ik heb het deeg 10 minuten gekneed in de keukenmachine. Toen ik het deeg uit de kom haalde, voelde het meteen al veel zachter aan dan de eerste keer. Na het rijzen was het deeg ook veel prettiger om te verwerken. Ik heb wat Tarallucci meegenomen naar ons favoriete Italiaanse restaurant om het daar te laten proeven. Ik kreeg te horen dat de smaak perfect was, maar dat ik ze op hoge temperatuur moest bakken totdat de buitenkant goudbruin was. Ze moeten van buiten knapperig en van binnen zacht zijn. Ik heb met deze tip dus een derde poging gedaan en nu waren ze inderdaad mooi bruin en lekker knapperig. Ik heb ze nogmaals bij het restaurant gebracht en ze waren nu helemaal goed. De aanpassingen heb ik al in het recept verwerkt.

Tarallucci2

Ingrediënten voor 40-50 stuks:

  • 200 gr semolina (griesmeel)
  • 200 gr bloem, plus extra om te bestuiven
  • 1 theelepel zout
  • 1 eetlepel versgemalen zwarte peper
  • 1 eetlepel venkelzaad
  • 1 zakje van 7 gr gedroogde gist, opgelost in 2 dl lauwwarm water
  • 1 dl extra vergine olijfolie

Stort de semolina en de bloem als een hoge berg op het werkvlak of in een grote mengkom, voeg zout, peper en venkelzaad toe en vermeng alles goed. Maak een kuiltje in het midden, giet de opgeloste gist en de olie erin en meng alles tot een zacht deeg. Kneed het 5 minuten, dek het af en laat het 2 uur rijzen tot het volume verdubbeld is.

Kneed het deeg nog eens 10 minuten goed door. Verdeel het in vier porties en rol elk stuk op een met bloem bestoven werkvlak tussen de handpalmen uit tot dikke repen van 2 cm doorsnee. Snijd elke reep in stukken van 10 cm; leg beide uiteinden tegen elkaar en druk ze stevig op elkaar.

Verhit de oven tot 250̊ C. Breng een grote pan met water aan de kook.

Dompel de koekjesringen in het kokende water, u zult dit waarschijnlijk in porties moeten doen. Ze komen na ca. 5 minuten bovendrijven; schep ze eruit en laat ze uitlekken.

Leg de koekjes op een bakplaat en bak ze 15-20 minuten in de oven tot ze knapperig en kruimelig zijn. Laat ze op een rooster afkoelen.

Bron: Twee gulzige Italianen van Antonio Carluccio en Gennaro Contaldo.

4 Reacties to “Tarallucci”

  1. Levine februari 18, 2013 bij 11:09 pm #

    Een soort van bagels, maar dan anders. Heb ze ook weleens gegeten en die waren erg lekker. Nog nooit zelf gemaakt, dat kan ik nu gaan doen met jouw recept :-).

    • kookgekwilma februari 18, 2013 bij 11:15 pm #

      Deze zijn veel kleiner dan bagels en je moet ze dezelfde dag eten, anders worden ze taai. Maar ze zijn wel heel lekker! 😉

  2. Mannin februari 19, 2013 bij 4:43 pm #

    Wat ziet dit er leuk uit! Lijkt me het proberen waard! 🙂

    • kookgekwilma februari 19, 2013 bij 4:44 pm #

      Zijn erg lekker hoor Mannin. Het is even een klusje, maar daar draai jij je hand niet voor om toch? 😉

Geef een reactie

