Volkoren-Semolinabrood

4 Feb

Onlangs kocht ik bij de Action een broodbakvorm van 30 cm. Aangezien ik meestal zonder bakvorm direct op de steen bak, was dit weer een nieuwe uitdaging voor mij. Het viel mij wel op dat de vorm erg breed was. Na het bakken bleek het brood wat breder en minder hoog dan ik had verwacht. (met in mijn achterhoofd een brood van de bakker/supermarkt) En heel even twijfelde ik of het dan toch wel genoeg gerezen was, maar toen ik het brood, nadat het afgekoeld was, ging aansnijden, zag ik dat het een perfect brood was. Ik heb er een beetje boter en een plak boerenkaas op gedaan, heerlijk. Dit ga ik zeker vaker maken!

Volkoren-S9

Een lekker brood van volkoren- en semolinameel. De percentages zijn standaard: 100% meel, 1% droge gist, 2% zout, 5% vet, 63% vocht. Ook de bereidingswijze en de maat (een heel Nederlands brood) zijn standaard.

  • 400 gram volkorenmeel
  • 200 gram semolinameel
  • 6 gram droge gist
  • 1 eetlepel/15 ml honing
  • 30 gram zonnebloemolie
  • 12 gram zout
  • 378 gram water, lauwwarm
  • broodvorm van 30 cm, ingevet

Werkwijze broodbakmachine: doe alle ingrediënten in de bak van de bbm. Kneed ± 10 minuten op bijvoorbeeld de pizzastand, doe het deeg over in een licht met olie ingevette kom en volg verder de werkwijze zoals hieronder beschreven.

Werkwijze KitchenAid/standmixer: doe beide meelsoorten, gist, honing en zout in de kom van de KA. Voeg de olie en het water toe. Roer met de platte klopper of een pollepel door elkaar. Kneed met de deeghaak in ± 10 minuten tot een soepel deeg.

Doe het deeg over in een licht met olie ingevette kom, 1 keer keren zodat alle kanten met olie bedekt zijn. Dek de kom af. Laat rijzen tot het deeg verdubbeld is, ± 1 uur.

Stort het deeg op een licht met olie ingevette werkplek, sla voorzichtig door en maak er een bal van en laat afgedekt 20 minuten liggen. Vorm er dan een brood van: platdrukken tot een rechthoek. Vouw de rechterkant tot net over het midden van het deeg, doe hetzelfde met de linkerkant. Weer plat drukken (tot breedte van het bakblik) en dan het deeg vanaf de bovenkant stevig oprollen en de naad dichtdrukken. Leg het met de naad naar beneden in het ingevette bakblik.

Dek af met ingevet folie en laat het in 45 – 60 minuten tot bijna dubbel volume rijzen. Het deeg is genoeg gerezen als je er met je vinger op drukt en het deeg veert langzaam terug.

Verwarm intussen de oven voor op 220 ºC. Bak het brood in 35 – 40 minuten gaar en bruin. De interne temperatuur is dan ± 95 ºC.

Stort het brood direct op een rooster en laat afkoelen voordat je het gaan snijden.

Collage-1

Bron: Uit de keuken van Levine.

7 Reacties to “Volkoren-Semolinabrood”

  1. Caroline Brouwer februari 4, 2013 bij 7:19 pm #

    Ik ben blij dat het bij jullie ook in de smaak viel. Ik heb het al een paar keer gemaakt en wij vinden het ook erg lekker!

  2. Levine februari 5, 2013 bij 9:23 am #

    Ik heb dat bakblik ook, dochter nam het voor me mee. Is inderdaad veel groter (breder) dan een standaard 30 cm blik. Volgende keer iets meer ingredienten gebruiken …..

    • kookgekwilma februari 5, 2013 bij 2:00 pm #

      Bedankt voor de tip Levine! Dat ga ik snel proberen, want ook dit brood is overheerlijk!!! (wat niet?)

  3. Jeannette nijhuis februari 5, 2013 bij 1:55 pm #

    Hoi wilma, ik heb het blik ook maar nog niet in gebakken. Het leek mij ook al erg groot, meer ingredienten gebruiken? Daar zat ik zelf aan te denken.

    • kookgekwilma februari 5, 2013 bij 2:01 pm #

      Hoi Jeannette, die tip kreeg kreeg ik ook, om meer ingredienten te gaan gebruiken. Ik ga het we proberen……

    • kookgekwilma februari 8, 2013 bij 1:29 pm #

      Jeanette, ik heb het brood gisteren weer gebakken en heb de ingrediënten met 1/4 vermeerderd en dat ging goed!

Geef een reactie

