Erwtensoep (snert)

27 Jan

Bij echte winterse temperaturen hoort natuurlijk een pan erwtensoep! Ik maak het alleen als het echt koud is en de buitentemperatuur rond het vriespunt is. Ik kan de pan namelijk niet kwijt in mijn koelkast om af te koelen en om de pan in de keuken te laten staan is niet goed voor de soep. Deze wordt dan zuur of gaat schuimen. Als de soep klaar is, zet ik de pan afgedekt op het balkon. Ondanks de grote hoeveelheid soep die ik maak, doen we er nooit heel lang mee. Ik heb namelijk zo mijn “uitdeel” adresjes: mensen waarvan de partner geen erwtensoep lust of alleenstaanden die het zelf niet zo snel zullen maken.

snert1

Ingrediënten voor een flinke pan:

  • 1 pak spliterwten (500 gr)
  • 500 gr varkensvlees
  • 250 gr spekblokjes
  • 1 flinke schoongemaakte en kleingesneden ui
  • 3 schoongemaakte en in ringen gesneden preien
  • 1 geschilde en in stukjes gesneden winterpeen
  • ½ schoongemaakte en in blokjes gesneden selderieknol
  • ½ bosje grof gesneden blad selderie
  • 2 rookworsten

Snijd het varkensvlees in blokjes. Doe dit in een grote  soeppan samen met de spekblokjes en spliterwten. Doe er zoveel water bij dat het onder staat. Voeg daarna de gesneden groenten toe en voeg eventueel nog wat water toe. Laat dit 2 ½ uur zachtjes koken. Snijd de rookworst in de lengte door en daarna plakjes snijden. Voeg dit bij de soep. Maak op smaak met peper en zout. Dit kan je ook vervangen door er vleesbouillonblokjes bij te doen.

8 Reacties to “Erwtensoep (snert)”

  1. Caroline Brouwer januari 27, 2013 bij 2:15 pm #

    De vorige keer dat Wilma erwtensoep maakte kwam ze een bak voor Johan brengen. Hij is er gek op, maar krijgt het van mij niet omdat ik er niet echt van houd. Johan vond het heerlijk en heeft het tot de laatste druppel opgegeten en gaf haar de “:erwtensoep award”!

  2. Netty januari 29, 2013 bij 12:13 pm #

    Is het ook mogelijk de erwtensoep, vanwege de tijd en energie, klaar te maken in een snelkookpan?

    • kookgekwilma januari 29, 2013 bij 1:06 pm #

      Ik heb zelf geen snelkookpan, dus ook geen ervaring ermee, maar je zou het kunnen proberen.

  3. AugurkenMetSlagroom februari 10, 2013 bij 10:30 pm #

    Wat een lekker en eenvoudig recept voor deze oer-Hollandse lekkernij. Deze erwtensoep is opgenomen in de 10 verwarmende winterse (maaltijd)soepen op AugurkenMetSlagroom! (via een link naar je blog natuurlijk)

Trackbacks/Pingbacks

  1. 10 verwarmende winterse (maaltijd)soepen « AugurkenMetSlagroom - februari 10, 2013

    […] Erwtensoep /snert (vlees) […]

  2. soepen-Erwtensoep (snert) | | Restaurant De MeinRestaurant De Mein - oktober 29, 2013

    […] soepen « WordPress.com Tag Feed […]

Geef een reactie

