Merluzzo in crosta

20 Jan

Zowaar een visrecept! Ik ben niet zo’n visliefhebber. Mijn man eet graag vis, dus af en toe gaat hij wat bij de visboer halen. Ik eet dan een lekkerbekje, maar zodra ik daar een verdwaalde graat in tegenkom hoef ik niet meer. Een paar jaar geleden kwamen er tijdens een etentje knoflookgarnalen op tafel en toen heb ik zo’n garnaal geproefd……….. Heerlijk!!! Vanaf die tijd eet ik ze regelmatig. Ik heb hier al eens een recept geplaatst van pasta met garnalen. Dit wil niet zeggen dat ik nu alle vissoorten eet, maar ik ga vooruit! Vandaag heb ik een kabeljauw gerecht gemaakt en dat vond ik erg lekker. Ik heb hiervoor kabeljauw uit de diepvries gebruikt, maar de volgende keer ga ik voor verse kabeljauw naar de visboer.

Merluzzo2

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 60 gr zongedroogde tomaatjes
  • 40 gr zwarte olijven
  • 100 gr oudbakken brood
  • 1 eetlepel fijngesneden peterselie
  • zout en versgemalen zwarte peper
  • 4 kabeljauwfilets, elk van 200 gr
  • 2 eetlepels extra vergine olijfolie
  • 1 eetlepel witte wijn

Verhit de oven tot 150̊ C/gasstand 1-2.

Doe de zongedroogde tomaatjes met olijven, brood en peterselie in een foodprocessor en maal alles tot kruim. (U kunt alles ook met een scherp mes fijnhakken). Voeg zout en peper naar smaak toe en zet het opzij.

Bestrooi de kabeljauwfilets met wat zout en peper en leg ze in een ovenschaal. Giet er een beetje olijfolie en witte wijn over en zet de schaal 5 minuten in de oven. Verdeel het kruimelmengsel over de vis, zet hem weer in de oven en bak alles nog 10 minuten tot het kruim goudbruin en de vis gaar is.

Merluzzo1

Serveer de vis met wat gestoomde sperziebonen erbij.

Bron: Twee gulzige Italianen van Antonio Carluccio en Gennaro Contaldo.

Geef een reactie

