Crostata met chocoladevulling

18 Jan

Vorige week kwam mijn oudste dochter thuis met het kookboek “De verleidelijke Italiaanse keuken- recepten van la Nonna” wat zij voor zichzelf had gekocht. Het lag op de uitverkoop tafel bij de Bruna, vertelde ze en er waren maar twee exemplaren. Eén blik in het boek was voor mij genoeg. Ik wilde dat boek ook hebben. Zij is toen zo lief geweest om voor mij nog een keer terug te fietsen naar het winkelcentrum en gelukkig lag het laatste exemplaar er nog, dus die heb ik nu in mijn bezit. Deze taart is één van de recepten uit dat boek!

Crostatachocoladevulling1

Ingrediënten:

Voor het zanddeeg:

  • 250 gr bloem
  • 150 gr suiker
  • 1 ei
  • 1 eidooier
  • 150 gr boter op kamertemperatuur
  • 1 zakje gedroogde gist
  • 1 vanillestokje
  • 1 biologische citroen

Voor de vulling:

  • 150 gr pure chocolade
  • 1 ei
  • 120 gr suiker
  • ½ dl room
  • 1 vanillestokje

Meng de bloem en de suiker. Voeg er het ei en de eierdooier bij en de zachte boter. Meng ook met de gist. Splijt het vanillestokje, schraap de zaadjes eruit en voeg toe.  Kneed vlug tot een homogeen deeg en laat minstens 30 minuten rusten op een koele plaats.

Laat de chocolade ‘au bain marie’ smelten. Laat afkoelen. Klop ondertussen het ei met de suiker tot een schuimig en luchtig mengsel. Voeg de room toe. Splijt het vanillestokje, schraap de zaadjes eruit en voeg toe. Voeg de afgekoelde gesmolten chocolade erbij en roer tot e een zacht en homogeen mengsel hebt.

Verwarm de oven voor op 165 ̊C. Rol het zanddeeg uit tot een stevige lap en leg het in de taartvorm. Snijd de overhangende stukken deeg af. Giet de vulling op de taartbodem en werk af met repen van het overblijvende deeg. Bak 30 minuten in de voorverwarmde oven. Neem de taart uit de vorm en laat afkoelen op een taartrooster.

Crostatachocoladevulling2

Bron: De verleidelijke Italiaanse keuken- recepten van la Nonna van Cristina Bottari

14 Reacties to “Crostata met chocoladevulling”

  1. Caroline Brouwer januari 18, 2013 bij 11:41 am #

    Ik was zo gelukkig dat ik deze taart mocht proeven. ZÓ ontzettend lekker, dat ik zelfs een tweede stukje heb gegeten!

  2. Life is sweet januari 20, 2013 bij 10:09 pm #

    Ziet er echt heel lekker uit🙂

  3. Iris maart 27, 2013 bij 12:34 pm #

    Wat ziet deze taart er heerlijk uit, deze gaat op mijn lijstje om eens te gaan maken.

    • kookgekwilma maart 27, 2013 bij 1:07 pm #

      Hoi Iris, bedankt voor je reactie. Ik heb gelijk even op jouw blog gekeken, ziet er goed uit. Heb gelijk een link naar jouw blog op het mijn blog geplaatst.

      Groetjes, Wilma

      • Iris maart 27, 2013 bij 1:23 pm #

        Wat leuk, ik zal jouw blog ook op mijn lijst met blogs zetten. Ik zie ook heerlijke pastagerechten bij jou staan. Binnenkort maar eens even de tijd nemen om goed te neuzen.

        Groetjes, Iris

      • kookgekwilma maart 27, 2013 bij 1:28 pm #

        Leuk, dank je wel. Pastarecepten genoeg op mijn blog. Ben gek op Italiaans eten, maar dat had je vast al begrepen!😉

        Groetjes, Wilma.

  4. Sonja juli 13, 2015 bij 11:33 am #

    Hallo ik vraag mij af of de bodem ook knapperig wordt op deze lage temparatuur.ik heb nl als eens zo’n taart gemaakt en die moest op 170 graden gebakken worden en 40 min maar hij was niet gaar.
    Dus mijn vraag wordt deze dan wel gaar en knapperig???gr sonja

    • kookgekwilma juli 13, 2015 bij 12:13 pm #

      Hallo Sonja, het is al een tijdje geleden dat ik deze crostata heb gemaakt, maar als de bodem niet goed zou zijn, zou ik het recept hier niet plaatsen. Het is wel zanddeeg, dus een beetje “bros”. Hopelijk heb ik hiermee je vraag beantwoord. Groetjes, Wilma.

      • Sonja juli 13, 2015 bij 3:28 pm #

        Dankjewel voor je snelle reaktie!!ik had dat recept ook via internet en hoopte dat die persoon ook wist wat hij schreef hihi.maar ik zal het zeker eens gaan proberen!!!grazie😁😁

      • kookgekwilma juli 13, 2015 bij 3:30 pm #

        Graag gedaan en succes met bakken! ☺️

  5. Anne juni 1, 2016 bij 12:27 pm #

    Hoi! Ziet er lekker uit en wil deze graag maken! Wat voor taart vorm heb je gebruikt, qua grootte? Groetjes

    • kookgekwilma juni 1, 2016 bij 1:57 pm #

      Hallo Anne, ik heb een taartvorm met losse bodem van 24 cm gebruikt. Gr. Wilma

Geef een reactie

