Budino al cioccolato e Amaretto

9 Jan

In mijn nieuwe kookboek viel mijn oog al vrij snel op dit recept. Het gerecht op de foto zag er mooi en lekker uit, dit moest ik wel maken. Ik ben gek op chocolade en Amaretto, dus die combinatie sprak mij wel aan. Tijdens het maken van de pudding viel het mij wel op dat het lang “vloeibaar” bleef en dat de pudding niet echt ging binden. Ik heb de pan een tijdje op een laag pitje laten staan, terwijl ik bleef roeren. Nadat de pudding bijna afgekoeld was heb ik ze over de zes glazen verdeeld en in de koelkast gezet. Daar is de pudding uiteindelijk stevig geworden en na het garneren met de verkruimelde Amaretti hebben wij er heerlijk van zitten smullen.

Chocoladepudding

Ingrediënten voor 6 personen:

  • ½ liter melk
  • 15 gr bloem
  • 30 gr fijne suiker
  • 1 vanillestokje, overlangs doormidden gesneden en de zaadjes eruit geschraapt
  • 0,8 dl Amaretto likeur
  • 100 gr pure chocolade, fijngehakt
  • 50 gr boter
  • 30 gr amarettikoekjes, grof verkruimeld

Doe de melk in een pan en verwarm hem op laag vuur.

Roer in een middelgrote kom de bloem, suiker en vanillezaadjes door elkaar, voeg een scheutje melk toe en roer tot het een gladde pasta is. Giet de rest van de warme melk erbij, giet alles weer in de pan en verwarm de melk al roerend op laag vuur zodat er geen klontjes ontstaan. Roer de Amaretto erdoor en blijf roeren tot de melk gebonden is. Neem de pan van het vuur en roer de chocolade en de boter door de gebonden melk tot het een gladde pudding is.

Verdeel de pudding over de glazen en geef hem warm of koud, bestrooid met de verkruimelde Amaretti.

Bron: Twee gulzige Italianen van Antonio Carluccio en Gennaro Contaldo.

2 Reacties to “Budino al cioccolato e Amaretto”

  1. mireilleverkaik56709825 januari 9, 2013 bij 11:22 am #

    Hmmmm dat ziet er écht lekker uit!
    Lijkt me ook een erg leuk boek. Vindt het tv-programma in elk geval geweldig!

    • kookgekwilma januari 9, 2013 bij 11:36 am #

      Mireille, wij zijn niet van die toetjes mensen, maar dit viel bij allemaal weer heel erg in de smaak. Boek is een aanrader hoor! 😉

Geef een reactie

