Zucchine gratinate con olive

25 Dec

Vandaag een recept voor een lekkere groente-ovenschotel uit het blad La Cucina Italiana Brood Special. De eerste keer dat ik dit gerecht maakte, heb ik het precies volgens het recept in het tijdschrift gemaakt, met 4 sneetjes oud brood en dat vond ik best veel. De krokante laag op de courgettes was erg dik, te dik naar mijn mening. De tweede keer dat ik het gerecht maakte heb ik maar 2 sneetjes brood gebruikt en de schotel iets korter onder de gril geplaatst en toen was het wel naar mijn zin. De olijven heb ik bij Albert Heijn gekocht. (zie foto)

IMG_2682

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 350 gr courgette
  • 40 gr geraspte parmezaan
  • 2 sneetjes oud brood
  • 10 (taggiasca) olijven, klein gesneden
  • bieslook
  • tijm
  • majoraan
  • peterselie
  • extravergine olijfolie
  • zout
  • zwarte peperkorrels

Was de courgette en snijd de uiteinden af en snijd hem in schuine plakjes. Stoom de courgette halfgaar (of leg de plakjes in een enkele laag op een bord, dek het bord af en zet ze 7-8 minuten op de hoogste stand in de magnetron). Maal het brood met de kruiden en de parmezaan fijn. Leg de courgette in een ovenschaal en bestrooi hem met het broodmengsel, stukjes olijf, zout en peper. Besprenkel met olijfolie en zet de schaal ca. 10 minuten onder de hete grill. Serveer de courgette met een goudbruin korstje.

Bron: La Cucina Italiana Brood Special

IMG_2683

Geef een reactie

