Biscotti alla Molisana (Kerstkoekjes uit Molise)

28 Nov

Toen ik het blad “De Smaak van Italië” zag, had ik het idee dat het vol met recepten zou staan. Helaas was dat niet zo, er stonden maar een paar recepten in. Het is zeker geen slecht blad, maar ik was wel wat teleurgesteld. Een van de recepten die er in stond, was dat van deze Biscotti alle Molisana. Ze lijken een beetje op Cantuccini koekjes. Ook hier gaan amandelen in, maar ook pistachenoten. Ik had nog gedroogde cranberries liggen, dus die kwamen ook goed van pas. Helaas kwam ik niet aan de 40-50 koekjes. Bij mij zijn het er maar 30 geworden. De volgende keer zal ik de rollen iets dunner en langer maken, dan worden de koekjes wat smaller, maar kan ik er meer uit een rol halen. De koekjes zijn in tegenstelling tot de Cantuccini niet hard, wel lekker zoet. Ze smaken prima bij een cappuccino!

Ingrediënten voor 40 à 50 stuks:

  • 250 gr bloem, plus extra om te bestuiven
  • 180 gr suiker
  • 3 – 4 el vanillesuiker
  • 4 – 5 druppels amandelessence
  • zout
  • 25 gr boter
  • 2 eieren
  • 50 gr gedroogd fruit, zoals kersen, vijgen en appels, in blokjes
  • 175 gr noten, zoals amandelen en pistachenoten, gehakt

Meng de bloem, de suiker, de vanillesuiker, de amandelessence en een snufje zout door elkaar. Roer de boter erdoor en kneed alles goed door elkaar. Voeg de eieren, het gedroogd fruit en de noten toe en kneed wederom tot een egale massa. Verdeel het deeg in twee gelijke hoeveelheden en vorm er twee rollen van. Verwarm de oven voor op 200̊ C (gasoven stand 6) en bekleed een bakplaat met bakpapier. Leg de twee rollen op voldoende afstand van elkaar op het bakpapier en bak ze circa 15 minuten.

Haal ze voorzichtig uit de oven, laat ze iets afkoelen en snijd elke rol in plakjes van ongeveer 1 cm dikte.

Verspreid de plakjes over de bakplaat en bak de koekjes nog eens 15 minuten op 170̊ C (gasoven stand 4). Laat de koekjes voor het serveren goed afkoelen.

Bron: De Smaak van Italië, editie 6 2012.

Eén reactie to “Biscotti alla Molisana (Kerstkoekjes uit Molise)”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ideeën voor kerst: Lekkers uit de oven « kookgek wilma - december 15, 2012

    […] Linksonder: Biscotti alla Molisana […]

Geef een reactie

