Torta della Nonna

8 Nov

Toen ik het recept van deze Torta della Nonna weer tegenkwam, bedacht ik me dat ik deze taart al eens gemaakt had. En natuurlijk had ik daar ook een foto van gemaakt. Het was even zoeken in het fotoarchief, maar ik heb de foto gevonden. Ondanks dat wij niet van die taart mensen zijn, heb ik dit jaar al aardig wat exemplaren gebakken. Ik heb de taart gebakken zonder een bovenlaag van deeg, want ik vond een iets dikkere deeglap voor de bodem makkelijker te verwerken.

Ingrediënten:

  • 300 gr. bloem
  • 100 gr. koude boter, in blokjes plus extra om in te vetten
  • 175 gr. suiker
  • 2 eieren
  • zout
  • 4 eidooiers
  • merg van 1 vanilliestokje
  • 2 el maïzena
  • 400 ml melk
  • poedersuiker, om te bestrooien
  • 50 gr. pijnboompitten, fijngehakt

Zeef de bloem boven een werkvlak en maak een kuiltje in het midden. Doe de blokjes boter, 100 gr. suiker, de eieren en een snufje zout in het kuiltje en kneed alles tot een glad deeg. Voeg zo nodig nog 2-3 eetlepels water toe. Rol het deeg tot een bal, wikkel die in plasticfolie en leg hem 1 uur in de koelkast. Klop de eidooiers met de rest van de suiker, het vanillemerg en de maïzena in een hittebestendige kom tot een dikke massa. Zet de kom op een pan heet water en voeg geleidelijk al kloppend de melk toe. Blijf kloppen tot de creme opnieuw dikker wordt. Haal de kom van de pan en zet hem in een pan koud water; laat de massa onder voortdurend roeren afkoelen. Verwarm de oven voor op 175̊ C. Bekleed een springvorm van 26 cm doorsnee met bakpapier. Rol het deeg dun uit op een met bloem bestoven werkvlak en snijd er 2 cirkels uit ter grootte  van de springvorm. Leg 1 cirkel op de bodem van de vorm en maak van de deegrestjes een rand. Schep de creme op de taartbodem en leg de tweede cirkel erop. Druk de randen goed aan. Bak de taart ca. 45 minuten onder in de oven. Laat de taart op een taartrooster afkoelen. Bestrooi hem voor het serveren rijkelijk met poedersuiker en de pijnboompitten.

NB: De taart kan ook zonder de tweede deeglap gebakken worden.

Bron: Italië, Cultuur en Keuken.

Geef een reactie

