Scones

3 Nov

Vorig jaar heb ik mijn eerste High Tea gegeven en toen wilde ik daar de traditionele scones bij maken. Ik had het boek “Hoe word ik een goddelijke huisvrouw” van Nigella Lawson tevoorschijn gehaald,  want daar had ik een recept van scones in gezien.  Op de dag van de High Tea zelf heb ik ze voor het eerst gemaakt en ze waren goed gelukt. Daarom heb ik ze dit keer weer gemaakt. In de beschrijving staat dat je een koekjessteker van 6,5 cm moet gebruiken en die had ik niet. Wel een grotere of kleinere maat. Ik heb voor de kleinere van 5,5 cm gekozen, aangezien er bij een High Tea genoeg te snoepen is. Ik had er dus ook meer dan twaalf. Ze waren wederom heerlijk. In plaats van “clotted cream” heb ik gewone geklopte slagroom gebruikt en ik heb niemand horen klagen. In plaats van plantaardig vet heb ik 75 gr boter gebruikt.

Ingrediënten voor ca. 12 stuks:

  • 500 gr bloem
  • 1 tl zout
  • 2 tl dubbelkoolzure soda
  • 4 1/4 tl wijnsteenzuur
  • 50 gr koude boter, in blokjes gesneden
  • 25 gr plantaardig bakvet, in klonten ter grootte van een theelepel (of gebruik 75 gr boter)
  • 3 dl melk
  • 1 groot ei, losgeklopt, om de scones glanzend te maken
  • een ronde koekjessteker met een doorsnede van 6,5 cm
  • 1 bakblik, bekleed met bakpapier

Verwarm de oven voor op 220 ̊C, gasovenstand 7.

Zeef de bloem, zout, dubbelkoolzure soda en wijnsteenzuur in een grote kom. Wrijf de twee soorten vet erin tot het mengsel op vochtig zand lijkt. Giet er in één keer alle melk bij, meng het kort-kort is het het sleutelwoord-en kieper het mengsel op een met bloem bestoven werkvlak. Kneed het kort tot deeg.

Rol het deeg uit tot een lap van 3 cm dik. Doop de koekjessteker in wat bloem en steek minstens 10 scones uit. Je maakt er in totaal twaalf, maar voor de laatste twee moet je de afsnijdsels verzamelen en opnieuw uitrollen. Leg ze heel dicht naast elkaar op de bakplaat-de bedoeling is dat ze opbollen en tijdens het bakken aan elkaar gaan zitten- en kwast de bovenkant met losgeklopt ei. Bak ze 10 minuten of tot ze gerezen en goudgeel zijn.

Eet ze altijd pas gebakken, liefst nog warm, met clotted cream en jam.

Bron: Hoe word ik een goddelijke huisvrouw van Nigella Lawson.

NB: De theelepels in dit recept zijn Engelse theelepels die dus groter zijn dan wij hebben. Gebruik in plaats van een theelepel een maatlepel van 5 ml.

5 Reacties to “Scones”

  1. carlolinebrouwer november 3, 2012 bij 12:52 pm #

    Ze zien er weer zalig uit! weet je dat ik ze nog nooit zelf gemaakt heb! Toch maar eensproberen. Ik heb trouwens op internet gelezen dat je clotted cream kunt vervangen door 1/3 deel crème fraîche en 2/3 deel mascarpone

    • kookgekwilma november 3, 2012 bij 12:55 pm #

      Caroline, het is een werkje van niets…… Dat recept had ik ook gezien, maar wil zoiets dan liever eerst zelf proberen, voordat ik het de gasten voorzet. Helaas had ik daar niet genoeg tijd voor, dus dan maar de gewone room. Was ook lekker hoor!🙂

      • Jacomine maart 6, 2016 bij 9:57 am #

        Hoi Wilma,
        Vanmorgen heb ik ze eindelijk geprobeerd, de scones van nigella. Maar wat waren ze zuur! Echt niet te eten! 4,25 theelepels wijnsteenzuur vond ik al wat veel. Zou daar een foutje zitten?

      • kookgekwilma maart 6, 2016 bij 10:48 am #

        Hoi Jacomine, wat jammer! Heb je wel een afgestreken maatlepeltje gebruikt? Ik heb ze vorig jaar nog gemaakt voor een high tea en ze waren zo op. Gr. Wilma

  2. Nathanya maart 21, 2016 bij 7:37 pm #

    Ik denk dat het zure door de vertaling komt. In het originele recept zal ‘cream of tartar’ hebben gestaan, dat is wijnsteen. Wijnsteenzuur is daar een onderdeel van en veel zuurder, vergelijkbaar met citroen en citroenzuur zeg maar.

Geef een reactie

