Rollatine di Vitello

21 Okt

Als wij eters krijgen, probeer ik steeds weer een nieuw recept uit. In de diverse Italiaanse kookboeken zie ik lekkere recepten met kalfsvlees. Dit keer heb ik gekozen voor een recept met kalfsschnitzels. Je kan de rolletjes van tevoren vullen en opbinden. Wij hadden bij dit gerecht krieltjes in de schil met rozemarijn en olijfolie uit de oven. De krieltjes had ik al eventjes voorgekookt en in een schaal gedaan met de rozemarijn, olijfolie en grof zout. Toen ik het vlees ging bereiden, heb ik de schaal met krieltjes in de voorverwarmde oven gezet. Toen het vleesgerecht klaar was, waren de krieltjes ook klaar.

Voor 6 personen:

  • 6 kalfsschnitzels
  • 55 gr. Prosciutto di Parma
  • 1 kleine ui, gepeld en grof gehakt
  • 2 tenen knoflook, gepeld en grof gehakt
  • 2 el grof gehakte verse peterselie
  • 1/2 tl gehakte verse rozemarijnnaaldjes, plus 1 takje
  • 3 el olijfolie
  • 4 grote pruimtomaten uit blik, uitgelekt en fijngehakt
  • 1,25 dl witte wijn
  • 1,5 dl runderbouillon
  • 8 kleine salieblaadjes
  • zeezout en versgemalen zwarte peper

Leg de schnitzels tussen plasticfolie en sla ze met een deegrol of vleeshamer nog wat platter om ze groter, dunner en malser te maken. Snijd ham, ui, knoflook, peterselie en gehakte rozemarijn door elkaar op een snijplank. Leg de scalloppini op het werkvlak en schep gelijke hoeveelheden vulling in het midden. Rol de lapjes op. Stop de zijkanten in om de vulling te omsluiten. Bind de rolletjes dicht met een touwtje.

Verhit de olijfolie in een middelgrote zware braadpan op een middelgroot vuur. Bak de vleesrolletjes tegelijk rondom bruin. Leg ze op een schaaltje. Doe de tomaten in de pan en laat ze 2 minuten op hoog vuur bakken. Schenk de wijn erbij en laat die 2 minuten sudderen. Doe de vleesrolletjes terug in de pan en schenk de bouillon erover. Voeg een takje rozemarijn, salie en zout en peper toe.

Laat de vleesrolletjes 35 minuten zachtjes sudderen, met het deksel schuin op de pan, onder af en toe roeren, tot ze gaar zijn. Leg de rolletjes op een ondiepe schaal en verwijder de touwtjes. Laat de saus licht inkoken. Verwijder de rozemarijn, schep de saus over de rolletjes en serveer.

Bron: Trattoria van Ursula Ferrigno.

6 Reacties to “Rollatine di Vitello”

  1. Els oktober 22, 2012 bij 11:33 am #

    O lekker Wilma, dit recept ken ik ook, echt heel feestelijk! Ga het meteen weer in mijn achterhoofd houden 🙂

    • kookgekwilma oktober 22, 2012 bij 11:35 am #

      Els, ik probeer alvast een beetje vooruit te denken (kerst). Altijd makkelijk om dit soort recepten te gebruiken. Geen stress kerst!!! 😉

  2. Els oktober 22, 2012 bij 11:40 am #

    Haha, slim van je. Probeer nog maar veel feestelijkheden uit de komende weken 🙂

    • kookgekwilma oktober 22, 2012 bij 11:42 am #

      Ben ik al mee bezig. Wat denk je van die zabaglione? Ook zo lekker feestelijk. En de Semifreddo op het blog…… Zo lekker!!! En van tevoren te maken… 😉

  3. Petra Wiggers oktober 22, 2012 bij 6:57 pm #

    Lijkt me een heerlijk recept. Ga dit zeker een keer maken. Bedankt!

Geef een reactie

