Appelcake

18 Okt

Gisteren kreeg ik bezoek en de dag ervoor, in de supermarkt, kreeg ik het idee om een lekkere appelcake voor bij de koffie te gaan maken. Tijdens het boodschappen doen wist ik niet wat ik wel en niet op voorraad had om die appelcake te bakken. Behalve de appels, daarvan wist ik zeker dat ik ze in huis had. Omdat ik al een drukke dag achter de rug had en geen zin had in een ingewikkeld recept, heb ik gekozen voor een pak Boerencakemeel van Koopmans. Ik heb aan het beslag nog wat koek en speculaaskruiden toegevoegd. Dat past goed bij de herfst. Het is een eenvoudig, maar lekker recept. In plaats van een gewone cakevorm heb ik een vierkante vorm gebruikt.

Ingrediënten:

  • 200gr. Boerencakemeel van Koopmans (1/2 pak)
  • 200 gr. roomboter
  • 200 gr. suiker
  • 4 eieren
  • (Alles op kamertemperatuur)
  • 2 à 3 appels, geschild en in plakjes gesneden
  • vanillesuiker en kaneel

Plaats het rooster iets onder het midden van de oven en verwarm de oven voor. (zie onder voor de juiste temperatuur)

Vet de cakevorm in en bestuif de binnenkant met bloem of bekleed de vorm met bakpapier.

Schil de appels, snijd ze in kwarten, verwijder het klokhuis en snijd de kwarten in plakjes. Doe de plakjes in een kom en bestrooi ze met vanillesuiker en kaneel.

Klop de boter met de mixer in een beslagkom zacht en romig.

Voeg de suiker toe en klop het tot een gladde massa.

Mix er één voor één de eieren door en klop het geheel gedurende circa 5 minuten op de hoogste stand tot een luchtig beslag.

Voeg het boerencakemeel in gedeelten toe en meng het tot een glad geheel.

Doe het beslag in de cakevorm.

Steek de plakjes appel rechtop in het cakebeslag. Bij een andere vorm de plakjes overdwars in het beslag duwen. (zie foto)

Bak de cake in 60-70 minuten gaar en goudbruin.

Verwijder de cakevorm en laat de cake op een rooster afkoelen.

Oventemperatuur:

  • Elektrische oven 160° C
  • Heteluchtoven 150° C
  • Gasoven stand 2-3

9 Reacties to “Appelcake”

  1. Mannin oktober 18, 2012 bij 10:52 am #

    Lekker herfstig! Mmm! Ziet er heerlijk uit!

    • kookgekwilma oktober 18, 2012 bij 10:53 am #

      Dank je!!! Er is inmiddels niet veel meer van over! 😉

      • caby oktober 18, 2012 bij 12:26 pm #

        Ohwww heerlijk!!!

        Vraagje en als je nou gewoon de appels door het beslag heen mix en dan in de vorm giet,…zouden de appels dan ook gaar worden??

        Liefs Caab

      • kookgekwilma oktober 18, 2012 bij 12:29 pm #

        Hoi Caby, Ja hoor, net als bij appeltaart. Ga je de appels “snipperen”? Of heel voorzichtig door het deeg roeren? Niet met de mixer hoor, anders sla je de appels kapot.

        Liefs, Wilma.

  2. Ellen Langen oktober 18, 2012 bij 1:08 pm #

    Hoi Wilma, ik bak mijn appeltaart vaak met cakemeel, vind ik nl lekkerder en luchtiger. Ga er alleen de volgende keer ook koek en speculaas kruiden bij doen. liefs Ellen.

    • kookgekwilma oktober 18, 2012 bij 1:30 pm #

      Hoi Ellen, Ik gebruik altijd zelfrijzend bakmeel voor de appeltaart.(zie recept hier op blog) Het komt zo’n beetje op hetzelfde neer hè? Met bloem wordt de korst altijd zo droog, daar kom je haast niet doorheen…. 😉
      Liefs, Wilma

  3. José PL november 8, 2012 bij 10:57 pm #

    Welke maat is de taartvorm?? Van het weekend aan de slag ermee.

Trackbacks/Pingbacks

  1. High Tea « kookgek wilma - november 1, 2012

    […] Appelcake […]

Geef een reactie

