Workshop Macarons maken bij Poptasi.

14 Okt

De laatste dagen waren wat druk met als hoogtepunt een workshop Macarons maken bij Poptasi in Amsterdam. De afspraak voor deze gezellige avond is al een tijdje geleden vastgelegd door Femke van ‘Heeerlijk‘.  Samen met Levine van ‘Uit de keuken van Levine‘ ben ik met de trein naar Amsterdam gereisd. Eenmaal voor de deur van Poptasi kwam Kelly van ‘Kell’s Kitchen‘ aangelopen. Daarna volgden Femke, Pauline van ‘Uit Pauline’s keuken‘, Laura van ‘Laura’s Bakery‘, Alexandra van ‘Fabulous Foodfan‘, Simone van ‘de Glazen Vork‘ en Josette van ‘Fotografie Josette Alkema‘. We werden ontvangen door Patrick en Sascha van Poptasi met koffie of thee en daarbij werden er etagères op tafel gezet met heerlijke macarons. Er volgde een uitleg over over de geschiedenis van de macarons en hoe Poptasi is ontstaan. Vervolgens gingen we het deeg voor de koekjes maken. Na een duidelijke uitleg mochten we één voor één een handeling uitvoeren, waarna we allemaal een rijtje koekjes op een plaat mochten spuiten. Deze moesten nog een tijdje drogen voordat ze de oven in mochten. Daarna werd ons verteld hoe botercreme gemaakt werd. Dit hebben we in twee groepjes gedaan. Toen zijn we weer aan tafel gaan zitten en kregen we allemaal een schaaltje met een hoeveelheid botercreme. Patrick kwam toen met diverse potjes en flesjes waarmee we de botercreme een smaakje konden geven. Daarna werden er twee dozen met koekjes neergezet die wij met onze creme mochten vullen. Intussen stonden de koekjes die wij gemaakt hadden in de oven en nadat ze afgekoeld waren kregen wij die ook mee naar huis. We kregen het advies om de macarons 24 uur in de koelkast te bewaren, zodat de smaak goed tot zijn recht zou komen. Ik denk dat dat nog de moeilijkste opdracht van de hele workshop was, want je wil ze natuurlijk het liefst direct opeten……

Kortom, het was een hele gezellige en leerzame avond met dank aan Patrick en Sascha van Poptasi en binnenkort zal ik eens aan de slag gaan om deze heerlijke macarons zelf te maken!

Deze heerlijke macarons kregen we bij de koffie/thee.

Stijfgeslagen eiwitten waaraan suikersiroop wordt toegevoegd.

Zo moet het eruit zien volgens Patrick.

Alle ingrediënten goed mengen.

en als alles goed gemengd is, ziet het deeg zo uit…..

Deze koekjes mochten we vullen met de door onszelf gemaakte crème.

Onze macarons in de oven.

Uit de oven.

De door mij gevulde macarons.

13 Reacties to “Workshop Macarons maken bij Poptasi.”

  1. De Pannenlikker oktober 14, 2012 bij 3:47 pm #

    Top! Super leuk en nu nog een keer proeven.

    • kookgekwilma oktober 14, 2012 bij 4:18 pm #

      Eerst nog wat inkopen doen en dan aan de slag! 🙂

    • Riny oktober 14, 2012 bij 8:12 pm #

      Beste Wilma, via via kwam ik op jouw gezellige Blog terecht. Ik zag de naam “Macarons” staan en spitste mijn oortjes en oogjes. Wat een leuke foto’s zeg. Echt een prachtig gezicht die macarons op de bakplaat. Schitterende kleurtjes ook. Jullie hebben vast heel erg genoten en gesmuld. Fijn dat je de foto’s wilde delen.
      Ik ben zelf helemaal niet zo’n keukenprinses, zit liever achter mn naaimachine etc…haha Helaas is daar momenteel weinig tijd voor ivm zorg voor mn moeder en eigen gezin.
      Omdat ik coeliakie heb en allergisch voor gluten ben zou ik dolgraag die macarons ook eens willen maken omdat er geen tarwelzetmeel in zit.. Maar het lijkt me zo moeilijk. Onlangs zag ik een programma op TV van Rudolph (24kitchen) waarin hij macarons maakte. Zou je me misschien iets willen vertellen over de ingredienten?
      Ik zou er dolblij mee zijn. Kijk uit naar je mailtje. Hartelijke groetjes van Riny
      visser.riny@gmail.com

      • kookgekwilma oktober 17, 2012 bij 6:59 pm #

        Riny, zodra ik weet of ik het recept mag delen, krijg je het.

        Groetjes, Wilma.

      • Riny oktober 18, 2012 bij 11:00 pm #

        Oh super zeg…..verheug me er op. sstttt

  2. Simone oktober 14, 2012 bij 5:33 pm #

    Ja dat was lekker he… En jammer genoeg zijn ze allemaal al op dus het wordt tijd dat ik ook weer aan de slag ga!

  3. judith oktober 14, 2012 bij 8:01 pm #

    Leuk om te doen he! Ik ben er ook eens geweest, ze zijn ook nog eens heerlijk:)

    • kookgekwilma oktober 14, 2012 bij 8:05 pm #

      Het was zeker leuk Judith. Ik hoop dat het me thuis ook lukt, zodat we vaker van kunnen smullen. 🙂

  4. margriet oktober 14, 2012 bij 9:40 pm #

    Ziet er geweldig uit, vooral die kleurtjes! 🙂

  5. Joyce oktober 11, 2014 bij 11:55 am #

    Leuke blog Wilma! Ik heb deze koekjes recent ontdekt, en ik moet je zeggen ik ben er helemaal gek op.

    • kookgekwilma oktober 11, 2014 bij 11:59 am #

      Dank je Joyce! Het zijn inderdaad heerlijke koekjes. Misschien iets voor jou zo’n workshop?

Geef een reactie

