Arancini di riso

6 Okt

Francesca van Francesca Kookt heeft met haar paddenstoelentaart met salie en gruyère het foodblogevent van september 2012 gewonnen. Zij mag dus het foodblogevent van oktober hosten en koos als thema Puur Italiaans. Met mijn voorliefde voor Italiaans eten moest dat niet zo moeilijk zijn, dacht ik. Maar ja, dan ga je wikken en wegen…… Dit wel, dat niet……. Ik had nog gevraagd of het een recept mocht zijn wat al eerder geplaatst was en dat was geen probleem. Toch heb ik voor een “nieuw” recept gekozen. Zoals bekend is, heb ik het boek Eerlijk Italiaans van Antonio Carluccio en daar staan heerlijke recepten in en die zijn ook nog eens heel duidelijk beschreven, dus niet moeilijk te maken. Deze Arancini stonden ook al een tijdje op mijn “to do” lijstje, dus gisteren ben ik de uitdaging aangegaan. Ik had nog een zakje Risotto Carnaroli (risotto met truffel) van de Lidl in huis en die heb ik gemaakt, aangezien ik geen restanten van risotto had. Het vormen van de balletjes was even een klusje, maar het resultaat was erg lekker.

Voor 24 rijstballetjes:

  • 300-400 gram overgebleven risotto, welke dan ook
  • 2 x 2 middelgrote eieren, losgeklopt
  • zout en peper
  • een snuf versgeraspte nootmuskaat
  • 50 gr. Parmezaanse kaas, versgeraspt
  • 100 gr. wittebroodkruim of paneermeel
  • plantaardige olie

Doe het restant risotto in een schaal en voeg 2 eieren, wat zout, peper, nootmuskaat en de Parmezaanse kaas toe. Vermeng alles met natgemaakte handen en vorm er balletjes ter grootte van een abrikoos van.

Doe de overgebleven eieren (losgeklopt) in een diep bord en het broodkruim op een plat bord. Wentel de rijstballen eerst door het ei en dan door het broodkruim en bak ze in een koekenpan in de hele olie in circa 5 minuten rondom goudbruin. Laat ze op keukenpapier uitlekken en dien ze warm of koud op.

Bron: Eerlijk Italiaans van Antonio Carluccio.

Dit is mijn inzending voor het foodblogevent van oktober 2012.

7 Reacties to “Arancini di riso”

  1. missfromage oktober 6, 2012 bij 2:18 pm #

    Weet je, deze arancini wil ik al zooo lang een keer maken. We eten vaak genoeg risotto, zoals je wel gezien zult hebben op mijn blog, maar er blijft nooit genoeg over.
    De volgende keer eens gruwelijk veel maken 🙂
    Heel Italiaans, en een mooie inzending voor het Foodblogevent. Ik ga ook meedoen, maar het recept uitkiezen valt niet mee omdat er zo veel door mijn hoofd schiet bij ‘Puur Italiaans’… Waarschijnlijk een risotto. Gewoon, omdat dit één van mijn favoriete gerechten is.

    • kookgekwilma oktober 6, 2012 bij 2:52 pm #

      Hier hetzelfde “probleem”! Er blijft nooit iets over. Vandaar dat ik er speciaal een pan voor gekookt heb. Vanmorgen heb ik er ook nog een gegeten en zelfs koud zijn ze lekker. Succes met het kiezen voor een recept voor het foodblogevent. Ik dacht ook dat het makkelijk zou zijn, maar het aanbod Italiaans is zo groot, dat de keuze niet zo eenvoudig is….. 🙂

  2. Els oktober 6, 2012 bij 3:40 pm #

    Oei lekker Wilma! Word de volgende keer inderdaad dubbele hoeveelheid risotto!

  3. Joyce Sman-Breumelhof oktober 7, 2012 bij 9:42 am #

    Ziet er weer heerlijk uit. Maar idd die restjes risotto is nog een probleem. 😉

    • kookgekwilma oktober 7, 2012 bij 9:49 am #

      Dubbele portie maken en de helft direct wegzetten. Wel achter slot en grendel! 😉

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ideeën voor kerst: buffet/borrelhapjes « kookgek wilma - december 13, 2012

    […] Rechtsonder: Arancini di riso […]

Geef een reactie

