Mallorcaanse Ensaimada’s

4 Okt

Een paar weken geleden heb ik deze broodjes voor het eerst gemaakt. Ik was een beetje teleurgesteld, want het deeg kwam tijdens het rijzen niet zo omhoog als ik van ander deeg gewent ben. De broodjes waren erg klein vond ik. Toen ik de bijbehorende foto’s in het boek nog eens nader bekeek, zag ik dat de broodjes op de foto net zo groot waren als de mijne (er was een hand zichtbaar, dus daarmee kon ik het vergelijken). Het uiteindelijke was het resultaat wel heel erg lekker, maar ik was te laat met foto’s maken. In de omschrijving staat dat deze broodjes in Spanje erg populair zijn als ontbijtbroodjes. Ik vind ze de hele dag door lekker!

Voor 16 broodjes:

  • 230 gr. bloem
  • 4,6 gr. zout
  • 50 gr. basterdsuiker
  • 6 gr. gedroogde gist
  • 0,75 dl lauwwarme melk
  • 1 ei
  • 2 el zonnebloemolie
  • 50 gr. boter, gesmolten
  • poedersuiker, om te bestuiven

Bekleed 2 bakplaten met bakpapier. Zeef bloem en zout in een grote kom. Voeg de suiker toe en maak een kuiltje in het midden.

Roer de gist romig in de melk en giet het in het kuiltje. Strooi wat van het bloemmengsel over het gistmengsel en laat dan alles 15 minuten op een warme plaats staan tot het luchtig is.

Klop in een kom het ei en de zonnebloemolie door elkaar. Roer het door het bloem-gistmengsel tot je een glad deeg hebt.

Kneed het deeg op een met bloem bestoven oppervlak in 8-10 minuten glad en elastisch. Doe het in een ingevette kom, dek het af met plasticfolie en laat het op een warme plek 1 uur rijzen tot het in volume is verdubbeld.

Sla het deeg op een met bloem bestoven oppervlak terug  en verdeel het in 16 stukken. Maak van elk stuk een dunne streng van ongeveer 38 cm lang. Giet de gesmolten boter op een bord en wentel de strengen erdoor. Leg de strengen op de bakplaten en maak van elke streng een losse spiraal. Stop de uiteinden eronder en plak ze vast. Dek ze af met ingevette plasticfolie en laat ze op een warme plek 45 minuten rijzen tot ze in volume is verdubbeld.

Verwarm ondertussen de oven voor op 190̊ C. Bestrijk de broodjes met water en bestrooi ze met poedersuiker. Bak ze in 10 minuten licht goudbruin. Laat ze op een rooster afkoelen, bestrooi ze met poedersuiker en serveer ze warm.

Bron: De Brood Bijbel

2 Reacties to “Mallorcaanse Ensaimada’s”

  1. carlolinebrouwer oktober 4, 2012 bij 8:15 pm #

    Ze zien er weer geweldig lekker uit, Wilma!

Geef een reactie

